|
|
|
|---|---|
|
köpte en -2006 Audi avant 2,4 nyligen och igår började elen strula coh efter att bilen energisparsystem slagit ifrån icke nödvändiga funktioner så fick jag igång bilen så jag junde ta mig hem,varningslampan battery lewel low lös hela vägen hem jag har 1,2 km hem och bilen laddade inte ett dugg på vägen hem utan stog på första stapeln i MMI hela vägen. Kopplade in batteri laddare hemma och den stog på från 1800-0700 imorse lite grann hade den laddat så jag fick igång bilen och kunde köra till Audis express service vilken var helt i onödan för han kunde inte hjälpa till alls så jag bokade tid hos verkstam men fick ingen tid förränn 14 dec. när jag skulle hem gick den inte igång alls men turligt kom en som jobbade på verkstan o gav starthjälp så jag kunde ta mig hem, väl på vägen slutade esp fungera o lampan började lysa likaså varningslampan för felaktigt inställd xenon. Nån expert här som vet om det bara är batteriet som behöver bytas eller om det kan vara fel på generatorn eller om tar tjuvström nånstans då jag behöver bil i jobbet undrar jag om byter mot ett batteri med samma specar som orginalet kan jag köra fram till 14 dec då verkstadstiden är bokad utan att nån annan el tar skada, vilken idioti o slänga in sån här energispar funktion när batteriet håller mycket kortare tid än den annars hade gjort har ju haft bilar som rullat 10 år innan batteri byte behövts. /jonte | |
| bilen stog på laddning från 1200 igår till 0800 imorse och multimetern visade bara 10,56v i polerna i motorrummet förmodar att den kommer att visa ännu mindre nu när laddaren är bortkopplad ska mäta direkt på batteriet också men det verkar ju batteriet lagt av,läser man service boken så ska det gå att tillfälligt använda ett annat batteri bara specarna de samma som på orginalet, den ska ju programmeras in men fick ingen tid före 14 dec och behöver ha bilen i jobbet,det bode väl funka o köra fram till 14 dec om jag införskaffar orginal batteriet eller? | |
|
Köp ett nytt batteri, snart 6 år gammalt säger väl det mesta. Skulle tro att 10 år på ett batteri idag är omöjligt och ingen vet väl hur det skötts innan du köpte bilen? |
|
|
var iväg till Audis express service och lät byta o programmera in nytt batteri till en kostnad av 3354kr nu får man hoppas att mina misstankar är rätt och det inte är nåt vaj på generator också vore inte så kul o lägga ut för nytt batteri igen, mätte batteriet imorse då hade den stått på laddning i 20 timmar och volt metern visade endast 10,56V fick dock igång bilen och med motorn igång så visade den 14V men eftersom den inte tog laddning så är ju batteriet finito men om det berodde på ålder eller nåt annat fel återstår o se. nåt positivt var ju i alla fall att jag fick samtliga tändspolar utbytta gratis. skulle det vara fel på t.ex generatorn så täcks ju felsökning o alla delar av blocket försäkringen ringde upp o kollade detta men inte så kul om man skulle få pynta ett batteri till om kökar slut på denna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.