AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
803

Bromsproblem? M535 -85

bj
291
bjorasen
M535i -87
I låga farter hörs ett surrande ljud från höger
framhjul, låter som en motor. Bromspedalen sjunker till ibland också och ibland kan den till och med vibrera. Kan det vara servon eller kanske bomben?
Tacksam för hjälp!

///Christopher
E28-registret #116
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Det är nog ABS:en
I vilka situationer gör den så?
bj
291
bjorasen
M535i -87
Kör jag mot en korsning och bromsar till stillastående så sjunker och ibland vibrerar pedalen precis innan bilen stannar. Ljudet hörs också om jag krypkör på ettan utan att röra pedalen. Jag har haft lite problem med ABS:en genom att lampan har tänds när jag varvar över typ 5500rpm men att den släcks om jag vrider på och av tändningen.

///Christopher
E28-registret #116
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Jag tror du har 2 olika problem!
Tändning av ABS-lampa: Jag tror inte att detta beror på varvtalet utan på hastigheten, har haft samma problem med min 528 första gången det hände var vid ca 150 kmh sedan kröp det under ett års tid nedåt. När jag inspekterade kuggkransarna bak var en krans sprängd av underliggande rost, detta gör kransen oval något som ABS-systemet tydligen är mycket känsligt för.
Det andra problemet kännar jag också igen har samma. Jag tror det är någon liten felaktighet i ABS-systemet. Vid låg fart kopplar systemet in även vid lätt trampning på bromsen och det är det man känner som en vibration. Jag har inte blivit klok på felet kanske beror det på att mina kuggkransar ej är perfekta.
Någon på forumet som vet?
mvh

BLJ
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hur går det, någon annan på forumet som vet, blir så nyfiken!
mvh

BLJ
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
bjorasen> Jag hade precis det problem du nämner först och verkstaden sa att det förmodligen var en trasig givare (~1300:-). Mina kuggkransar var rätt nybytta så det är nog inte dom.
Jag kopplade ur systemet och tog bort ABS-lampan.
bj
291
bjorasen
M535i -87
bengt: det stämmer nog det du säger att lampan tänds vid en viss hastighet. Jag ska byta bromsar nu i dagarna så jag kollar upp ABS:en på samma gång.
Tack för svaren!

///Christopher
E28-registret #116
bj
291
bjorasen
M535i -87
förresten....förklarar fel på ABS:en ljudet som jag hör, ljudet hörs ju också när jag krypkör på ettan trots att jag inte rör bromspedalen.

///Christopher
E28-registret #116
bj
291
bjorasen
M535i -87
Om jag ska koppla ur ABS:en till jag har råd att fixa den hur gör jag då? Finns det nått relä eller nån säkring man kan dra?

///Christopher
E28-registret #116
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag drog isär kabeln till givaren höger fram (lätt att komma åt i motorrummet). Då kopplas ABS-systemet bort.
Då tänds varningslampan vilken tas bort.
Någon skrev att det räcker med att ta bort lampan för att systemet ska koppla ner, kanske funkar det med?
bj
291
bjorasen
M535i -87
kopplade bort ABS:en igår och problemet har löst sig tills vidare....tack allihop!

///Christopher
E28-registret #116
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.