AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.223

Handbromsen låser inte trots nya backar

ti
229
timur
520xd F10 -16
Hej, bytte handsbromsbackarna tillsammans med skivorna förra veckan men får inte riktigt bakhjulen att låsa.
Har justerat kuggen nere vid backarna med hjulen hängandes fritt tills att de nöp, justerade sedan tillbaks 2-3 knäpp.
Har även justerat mig fram på handtaget tills att det gick ruggigt tungt att dra i spaken, men inte låser hjulen för det.

Vajern som är kass?
Vad har jag missat?

Hur mycket vill SBP att handbromsen ska ta? Handbromsen tar rätt bra stillastående men låser alltså inte i färd.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Du får nog testa att "slita" in backarna mot bromsskivan (dvs åka runt och bromsa med p-bromsen). Bytte du bromsskivor också?

Hjälper det inte så är det givetvis något annat fel som är trasigt ;)

Det tar ganska lång tid att slita in dem tycker jag. Kört fwd en hel del, så har använt handbromsen flitigt, men jag har för mig att det tog ca 1 månad innan jag kunde låsa bakhjulen på blöt asfalt utan att svänga. Låsa på torr asfalt kan dock vara lite väl optimistiskt.. Men använd den bara, har du ställt in den som den ska kommer den bli mycket bättre med tiden!

SBP kräver inte mycket tycker jag, vet inga siffror, men har blivit förvånad över att min gick igenom när den var dålig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.