|
|
|
|---|---|
|
Köpte ny orginal 80A batteri från bmw förra året ( vintertid) pga att den gamla batteri var kass. Bilen startade som alltid fram till för 3 dagar sen , efter några försök att starta bilen så försvann all ström. Senare på kvällen kom min kompis över och vi provade med startkablarna, första gången ville bilen inte starta bara några klickljud , sen efter en minut startade bilen som vanligt. Då tog jag ut batteri o lämnade den på laddning i 24 timmar. Satte den i o det fungerade i 2 dagar , så nu vill den inte starta . Undrar vad det kan vara, är tacksam för alla svar. Bilen är en 523 e39 00 serie | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Om det är fläktmotståndet så borde din fläkt uppföra sig konstigt. Min var igång efter att bilen hade stängts av och låsts. Man kunde höra fläkten svagt. Om det är generatorn så borde en röd varningslampa (batteri) tändas för att indikera att batteriet inte laddas. Man skulle även kunna mäta upp spänningen då bilen är igång. Tror den ska ligga på ca 14 V. |
|
Hello. Har samma problem. Till 99 % fläktmotståndet. Problem med dessa som drar tjuvström tydligen med åren. 900 kostar en ny. Skall byta nästa månad . |
|
|
Mät, gissa inte! Det finns obegränsat antal trådar som handlar om att mäta generatorns funktion och att leta strömtjuvar. En 79-kronors multimeter räcker. Om fläktmotståndet drar tjuvström går det ström igenom säkringen för fläkten även att fläkten är avstängd. Finns en speciell mätadapter på biltema som man sticker in istället för säkringen, mycket praktiskt! |
|
|
gick o mäte idag , när bilen var på tomgång så var de 14,01V , och vid 1600 rpm så gick den upp till 14.10V, Sen när jag stängde av bilen så gick det ner till 12.48V o sen efter 16 min när bilen gick till sleep mode så klättrade den upp till 12.52Voch ungefär efter en timme så var den nere i 12.42V , sen var jag tvungen dra. Har tagit upp batteri för laddning o den skall laddas i 2 dagar nu . Har plockat isär fackdelen o kännt på fläktmotståndet, den var lite varm men inte övervarm , kan de var den eller kan de va nåt annat?? |
|
| Nu efter en timme jag glömde att sätta igång laddare så jag gick o mäte på batteriet och så var den 10.43V ingeting var ikopplad, kan de troligen vara batteriet som är kass , även om den e inte mer än 1 år gammal??? | |
| Ja, eller så är det något som drar ur batteriet när bilen är låst. | |
| aha, var det 10,43v fast det inte satt kvar i bilen? definitivt kass, men då kan du väl knappt starta med det | |
| Nä den är inte i bilen har den framför mej , har inte laddat det nåt sen sist jag mätte , och nu står den på 10.60 | |
|
Har du nåt krångel med bakluckan ? Min drog ur batteriet pga bakluckans brytare var glapp. Är det fläktmotståndet borde det märkas att fläkten svajar eller går igång även när bilen är avstängd. |
|
| inget jag har märkt av bakage luckan , kan jag utesluta generator?? | |
|
De spänningar du mätt upp är helt ok, så generator är ok (om det inte är nåt glapp eller dyl). |
|
| Har batteriet tappat 2V utan att vara inkopplat? Då är det batteriet som är kass även om det bara är ett år. | |
| Nu får alla möjliga kunniga hjälpa till, Nu har jag laddat min batteri med CTEK laddare i 2 dygn tills den har visat nr 5 dvs fullladdad batteri , gick ner o satte i batteri i bilen skall vrida om nyckel , bara hörs klickljud från motor. Mäte batteri spänning då låg de på 10A. Vad kan vara orsak , HJÄLP NÅN | |
| Menar 10 v | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sitter batterianslutningen och jordpunkten fast ordentligt samt jordningen mellan motor och kaross. och anslutningen på startmotorn. Så byt batteri, det ska inte sjunka så fort i kapacitet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
kan det inte heller vara kortslutning någonstans som drar ut batteri direkt man lägger den i?? |
|
|
Mät batteriet direkt när det är fulladdat. Då ser du om det är 10V direkt efter laddning. Man kan ju misstänka att det är en battericell som har lagt av. Alla batterier består av ett antal 2V-celler som är seriekopplade (6*2V=12V) och när en lägger av är den oftast kortsluten=ger 0V istället för 2V. Det i sin tur ger att batteriet fortsättningsvis bara har 10V men indikatorn visar givetvis ändå fulladdat när batteriet inte tar emot mer ström. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| det var batteriet som var kass , gick o bytte till en ny , tackar alla | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.