AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.609

Byta bil till E91 -09. 325 ell 330?

Sida 1 av 2
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har idag en 325i sedan -06, och behöver byta till en kombi(Ingen panik, men gärna senast till våren).
När jag ändå ska byta bil så vill jag ju gärna få både en nyare modell samt lite bättre prestanda.
Hade jag varit rik så skulle jag köpa en 335, men med en budget på ca 250000kr så går det såklart inte och jag får nöja mig med mindre :(
Jag kör ca 2-2500mil/år

Så mina tankar går istället till 325-330 -09.
325i har väl ungefär samma hk som min, men med bättre bottenvrid?
325d är kanske lite slöare, men går väl att trimma upp ganska rejält?
Hur är det då om man trimmar? Håller växellådan? Ska man välja automat ell manuell?
330 är väl kanske ett bättre alternativ, men svår att hitta inom min budget..

Tar tacksamt emot åsikter och synpunkter..
Verdi
Tycker själv att LCI är ett rätt stort lyft utseendemässigt. Men det är många som gör det, så prisbilden för 08:orna är rätt bra jämfört med 09:orna.

Tror att den skillnaden kommer att minska när nya 3-serien börjar komma som begagnat.

Mitt tips är alltså att leta upp en fräsch välutrustad 08:a om du nu inte måste ha en LCI.

Finns väldigt få 330i att välja på i Sverige. Så det är nog 325i som gäller om du ska ha bensin.

Jag hade tittat lite på den här. Länk

Navi, panorama, M-sport, LCI, 6000 mil för 259'.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Från -08 och framåt så har du nyare motor, vilket ger lägre lägre utsläpp och skatt, ~2100 mot ~1400 har jag för mig och förbrukning blandad körning 7.2 jmf med 8.6.

Siffrorna gäller 325i, men principen gäller 330i då även den fick ny motor.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ja, den var fin Verdi.
Hur är nya 325 motorn jämfört med den gamla?
Känns den mycket piggare?

Om vi jämför bensin/diesel.
För/nackdelar.
Har hört att dieslen är tacksam att trimma. Är det någon bra ide?

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag kan ju tillägga att jag inte är helt nöjd med min nuvarande motor.
Den är ganska trött på låga varv..
Så mer bottenvrid är att föredra för min del.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vänta till 2012 E90 blir ett år äldre samt som en nämnde när F30 hamnar på blocket kommer även e90 ner mer i pris..Du kör 325 idag redan satsa på 330 extremt trevligt motor och ljudet är fiiint..Lycka till
Verdi
Vill du har mer bottenvrid så blir det väl att leta turbomotor (dvs 335i eller 325d/330d/335d).

Men 3-liters sugmotorn är väl bättre än den 2,5 liters du har nu också... Beror ju på vad du är ute efter.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Efter att ha kollat runt lite, så lutar det åt en 325d -09. Och sen ett steg ett tuning på den.. Då får den väl runt 250hp? Och närmarte 500nm?
Vad tror panelen om det?
Vilket funkar bäst, manuell ell automat?
Hoppas dessa frågor godkänns i detta forumet..
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Mycket effekt och ännu mera vrid funkar bäst med automatlåda.
Min 320d funkar bra med manuell låda, men är på gränsen till att behöva automat.
Verdi
Personligen tycker jag att det blir svårt att växla mjukt med en motor som är vridstark på låga varv. För visst borde högt vrid vid t ex 1000 varv även innebära kraftigare motorbroms?

Dvs man får mycket av kraften direkt man släpper upp kopplingen. En bensinmotor, särskilt sugmotor, är betydligt "lenare" vid växlingen. (även om det är rätt många år sen jag körde en sugmotor nu)

Det jag tycker är lite surt med en automat är att det blir en gummibandseffekt. Ligger man och kör i typ 80km/h och ska göra en omkörning så gasar man ju till ordentligt. Då ska lådan växla ner och ha sig. Tar ju säkert en sekund, som upplevs mycket längre, innan bilen tar fart. Jag brukar lägga lådan i sportläge innan och då får man oftast en lägre växel och rappare svar. Och man kan ju förstås växla manuellt också. Tycker faktiskt lådan svarar rätt snabbt på manuella växlingar.

Tycker fördelarna med automat trots allt överväger nackdelarna. Är otroligt smidigt i stan framförallt.

Nej, om/när vi skaffar hus ska jag köpa mig en liten "pendlarbil", typ en 130i/135i och sen ha en stor SUV eller nåt för familjen. Känns lite svårt att motivera när man bor i lägenhet och en plats i parkeringsgaraget går på 15 tusen per år... Tills vidare får 330xdAT:n räknas som en kompromiss mellan de två. :)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Nu har jag iaf lagt ut min bil på blocket, så får vi se vad som händer..

Länk
Roffa1
Tror inte det lär hända så mycket..med tanke på priset;-)
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Håller med Roffa. Känns dyrt!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag räknar såklart inte med att få det heller.
Men jag har ingen brådska, och man får ju testa.
Min förhoppning är att hitta någon som även är intresserad av stereon, och ge den personen ett bättre pris på paketet..
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Lägg 100' imellan, så får du min 320dT m-sport -2010.
Mvh
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ja du Marin.
Prismässigt så låter det väl rimligt. Men jag vill gärna ha en 325da, och då kanske ett år äldre än din för att hamna på samma pris..
Men jag ska fundera på det..
Köpt en 335d LCI så slipper du trimma och hålla på. : )
Sen så är ju nästan alla 335d fullutrustade så det är ju ett plus.
Köp en 335d LCI så slipper du trimma och hålla på. : )
Sen så är ju nästan alla 335d fullutrustade så det är ju ett plus.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ja, hade jag haft råd till en sådan så skulle jag inte tveka en sekund..
Men som jag skrev så ligger taket på 250000kr.
Verdi
Du har ju den här gamla klassikern. Har legat på Blocket hur länge som helst på olika annonser. Fanns där i våras iaf. Funderade på den ett tag då.

Länk
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ja, något sådant lär det bli.
Men jag ska först sälja min, och det lär väl ta ett tag..
Har ingen brådska heller. Men det skulle vara kul med en ny bil till våren :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.