AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.220

320d coupe. köpråd

V1
50
V10
MB E280
Är på jakt efter en liten bil med lite förbrukning men ändå körglädje.
120d är tyvärr för dyr, mitt tak ligger kring 60-70000 så har därför i konkurrens med framförallt audi börjat kika på 3 serien(E46) med diesel.
Ser i modellguiden att effekten höjdes från 136-150hk kring 2002, är detta en helt ny motor eller en "chippning"?
Vad kostar en 320d i skatt, när fick den partikelfilter?
Några problem man ska se upp med?
Är ev sugen på en import från tyskland, mer pga större utbud än att jag väntar mig göra nån jätteaffär prismässigt.

Alla tips och råd mottages tacksamt!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
E46 fick aldrig partikelfilter. Däremot har de lägre skatt fr.o.m. de senare -04:orna (modellår -05 antar jag) med manuell låda, då dessa har miljöklass 2005 (vet inte om det gäller automater också) innan dess är skatten runt 6000 eller mer tror jag. Betalar 3300 för min.
Vet att turbon skiljer (säkert en del annat också) mellan 136 och 150hk men antar att det är samma grundmotor.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Detta kan vara bra att känna till, gäller nästan alla BMW dieslar.

Länk

Jag med flera har tagit bort dem. Vilket fungerar aldeles utmärkt.
V1
50
V10
MB E280
Tack för svar!
Va synd att den aldrig fick partikelfilter, hade hoppats bmw var före där med med tanke på hurpas bra motorer de brukar göra.
"Swirl flaps" känner jag igen sen jag funderade på en 530d(blev ingen sån pga för litet bagage), men tack för påminnelsen.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Varför vill du ha partikelfilter? Kostar bara en massa att byta då det blir dax.
V1
50
V10
MB E280
Struntar eg i filtret, däremot av skattelättnaden det innebär för det mesta.
Det är ju åt skogen att dieselskatten är så hög trots oftast mindre utsläpp.
Så mina syften är helt ekonomiska.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Jo men, sista årsmodellen på E46 finns ju med låg skatt drygt 3000 och utan partikelfilter eftersom den ändå uppfyller kraven för Euro4 och Miljöklass 2005.
Det handlar inte om partikelfilter utan vilka utsläppsgränser bilen klarar. Finns även en gräns för partiklar men inte nödvändigt med DPF för att klara det.

Om du importerar en så ska du se till att den uppfyller Euro4 vilket jag tror alla som är tillverkade fr.o.m. septemper 2004 gör (dvs. modellår -05). Dessa har även 12 års rostskyddgaranti vilket inte är fel att ha heller.
Glömde skriva att det är 6-växlad låda på 150hk versionen.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
3100 i skatt.
Länk
Lite i dyraste laget dock.
V1
50
V10
MB E280
Kände inte till det där med skattereglerna, trodde bara det var partikelfilter som styrde. Bra att veta!
Annonsen var fin men som sagt alldeles för dyr, speciellt med de milen..
Då vet jag lite mer vad man ska titta efter, är eg inte hela världen om det inte blir en coupe heller det var mer för att bilen ska va smidig att köra i stan.
Vad är realistisk förbrukning på dessa?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Lugn körning på landsväg i 90. 0,52-0,55. Ligger runt 0.7 blandad körning nu ungefär (ingen snålkörning då).
Knappt 0.6 i 120 på motorväg.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Såg att även 330d (manuell) finns med låg skatt, c:a 1000-lapp högr än 320 dock.
Men då blir ju priset lite högre.
Är det inte nödvändigt med cupé så har jag lite funderingar på att sälja min. Har dock inte bestämt mig vad jag ska ha istället än och hade tänkt vänta till våren men är du intresserad så. Bir väl lite högre än din budget dock.
V1
50
V10
MB E280
Är inte helt klart än om jag kommer behöva bilen.
Ska ev byta jobb och det ev nya jobbet kommer innebära pendling och en del köra i tjänsten.
När/om det blir av så vill jag vara så påläst att jag köper rätt bil till rätt pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.