AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.795

Hjulinställning på en 520d e60

Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Hej!

Satte på vinterhjulen som är Michelin X-Ice North 2 205/55-16 ej RFT på pappas 520d -08 med M-paket och märkte hur vinglig bilen blev på vägen jämfört med sommarhjulen som är 245/40-18 RFT.
Den känns inte alls lika stabil och rolig att köra som med sommarfälgarna och efter lite letande på forumet så verkar e60 vara väldigt känsliga för sidvindar, spår på vägen och vad man har för däck! Enorm skillnad är det på bilen!
Den drar även lite åt höger så en hjulinställning behöver ju göras.

Nu till saken! Jag ringde till Lars Levins (aukt. BMW verkstad) i värnamo som skulle ha 2600:- !! för en fyrhjulsinställning. Dom andra företagen här brukar ligga på 1200:-, frågan är om man vågar lämna in bilen till en icke BMW verkstad och hoppas att det blir lika bra? Är den så svår att ställa in som han på Lars Levins sa?
Undrar även om det går att ställa in hjulen så att insidan på bakdäcken inte slits så mycket mer än utsidan på dom?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Oavsett var du gör hjulinställningen så se till att de lastar ner bilen enligt BMWs spec!

68kg i framsätena, 68 kg i mitten i baksätet och 21kg i bagerummet samt full tank. Innan hjulinställning påbörjas ska man kolla att bilen håller rätt fjädringshöjd med nämnda last.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
jag är lite konfunderad över ditt val av profil till vinterdäcken.
standard är 225/55-16
om du har 205 i profil bör du ju ha 205-65-16...

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
@Residence: 205-60-16 motsvarar 225-55-16....

Mvh H
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Aha, bakläxa för mig då
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Däckdimension blev jag rekommenderad av en däckfirma, 225or såg helt galet ut på så små fälgar. Alldeles för brett! Kan det verkligen vara så original?

marin849: ska se till att dom lastar bilen rätt :)

Karl-Hilding
""""Oavsett var du gör hjulinställningen så se till att de lastar ner bilen enligt BMWs spec!

68kg i framsätena, 68 kg i mitten i baksätet och 21kg i bagerummet samt full tank. Innan hjulinställning påbörjas ska man kolla att bilen håller rätt fjädringshöjd med nämnda last.""""

Har jag för mig att det enbart gäller E39.
Inte E60.
Någon?
Li
34
Linkjr
335d E92
Jag har faktiskt samma problem som dig Jopovic. Jag bytte till sommardäck 245/45 R17 och bilen har nu blivit väldigt vinglig. Jag gjorde en hjulinställning för någon månad sedan innan däckbytet.

Däremot skall det tillägga att sommardäcken är halvt slitna (insidan av däcken är typ helt slut) pga tidigare felaktig hjulinställning.
Påverkar detta så att bilen blir vinglig som den nu är?
Eller är det helt enkelt så att det behövs en balansering av hjulen/däcken?

Jag kommer köpa nya däck inom kort oavsett...

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den lasten jag nämnde gäller E36, E38, E39, E60 och E61 förutom M3. Antagligen fler modeller, men dessa har jag nyss kollat att det gäller för!
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
205/55-16 är helt fel dim till en e60/61 (3,36% mindre omkrets), det är en 3 serie dimension. Belastnings index är garanterat för litet oxå (säkert 91:or) så bilen kan rent av vara "olaglig" ..

Den däckfirman borde få göra om och rätt .....

Rätt dim i 16" på e60/61 är 225/55-16 ...

Henrik
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Det var ett tag sen jag startade tråden och kan säga att det bara var ett tillfälligt fel!
Efter ett par dagar försvann det och bilen låg stadigt på vägen, självklart inte lika stadigt som med 18" men en enorm skillnad mot dom första milen. Som natt och dag!
Bilen gick spikrakt så det blev ingen hjulinställning heller, såg att däcken knappt var slitna och absolut inte snedslitna nu när jag skiftade till sommarhjulen.

Men undrar fortfarande över en bra verkstad som kan göra hjulinställning då det ska göras när H&R fjädrarna monteras på min e92. 2600:- som BMW tar är rent ut sagt löjligt..
Någon som vet någon bra verkstad som kan göra en vettig hjulinställning på BMW runt Jönköping?

BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Har själv ställt in min på liten firma,inga konstigheter! Inställningarna är modell anpassade så man inte behöver allt tjafs med belastning i framsäten osv.Jag betalade 500 på Däckperfekt i HBG och bilen vinglar inte.Kör på 225:or 17 tums.
Bilen ska hålla samma hjulinställning oavsett belastning.Alla rörelser sker parallellt i fjäderupphägningen.Bilen ligger super på vägen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.