AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.777

Ska du köpa 335d e92 i dec -11 läs detta

Ska du handla en svensksåld 100 % originalbil som inte är trimmad elr har skruvad mätare av sorten E92 335d med M sportpaket, kan du finna följande vara av intresse om du vill veta vad du köper. Har nämligen sista månaden inte gjort annat än att vara detektiv :) Idag på Blocket finns det sex bilar till salu med denna spec. Tre står hos handlare - varav en inte har skinn som går bort - som är väl dyra när man granskar den privata begagnatmarknaden (elr inte när du läst klart...)

Tre finns hos privatpersoner,

HBR 509, mätaren justerad enligt BMW och mera info finns i annan 335d tråd på sidan (Varning för skruvad 335d) Ägaren nekar, känner till tråden men vill inte kommentera den.
Länk

FTH 357, motorn är trimmad 2009 enligt tidigare ägare än idag och det var problem med funktionen, nuvarande ägare kände till detta när han köpte bilen säger ex ägaren som påstår det även stod i hans annons. Nekar förstås idag hur dumt det än kan låta... Mil verkar stämma på denna bil även om den är väldigt solkig men den har även en skada på höger bakskärm som kräver spackling och lackering - välj bort. Prutade från 339' till 270' på första samtalet...
Länk

Trimmad,
Länk

Sen finns det även en vit -08 med svarta 20" Breytonfälgar som jag glömt bort regnr på men som slutar på 130 i Örebro/Pålsboda som precis tagit bort sin annons. Han skulle sälja den till våren istället... Även denna bil visade sig vara trimmad trots att den skulle vara original enligt ägaren. Den här var så fin att det ändå var intressant men det fanns så stora luckor i infon om vilken trimprogramvara som satt i att det kändes osäkert.

Det är ju upp till var och en om man ska köpa en trimmad bil med rätt vägmätarställning elr inte, men man ska ju veta vad man köper och betala därefter. Tillägas bör oxå att BMW numera har koll på dessa bilar eftersom de hjälpt mig med uppgifter, så att byta in dom på BMW tror jag kan bli en halvseg uppgift numer. Hoppas någon blev hjälpt :)
Sista bilen du länkar till står det klart och tydligt i annonsen att han trimmat. Förstår inte problemet?

Black Eagle,

Det finns inga problem i det, specade bara upp de som fanns till salu. Trodde inte riktigt det var så här vanligt att trimma dom, 3 av 4 i min ministudie på 75 % är mycket.
if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
Den sista bilen han syftar på som ägaren säger är otrimmad, har han inte länkat till. Att det ska vara så svårt att läsa innantill.
Mycket vill ha mer gäller 335. Trimning är mycket vanligt, kolla tråden i trimningsforumet - omfattar ett antal tusen inlägg...
Såg nu att det gällde dieseln - men oavsett är turbodieslar populära och tacksamma trimningsobjekt.
Man får helt klart vara beredd på att betala närmare 350-400k kr om man vill ha en bra bil.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Förstår inte heller vitsen med att hänga ut en bil som trimmad i denna tråd när det står klart och tydligt i annonsen hur det ligger till. Men annars tycker jag det är bra, är bilen trimmad eller om man vet att den har varit så ska man skriva det i annonsen.

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Men Qvarnis säljer inte du optimering/trimning? Avråder du att trimma?

"You can call me Bon"
Undrar om det är lika vanligt på 335d rakt över? (e90 e91 e92 e93)
Sen är det ju som Kristoffer_L skrev - mycket vill ha mer...
Jag funderar också på "optimering" men vet faktiskt inte hur jag ska göra, jag tycker det räcker med original samtidigt som jag tycker att "det vore kul"...
Hur som helst så tycker jag det är bra med trådar som denna som informerar om "bluffannonser"
Tack Qvarnis
Ronald Belford Scott,

Avråder absolut inte från att motoroptimera. Men jag avråder från att göra det med deiseltilläggsbox - men att skriva en ny skräddarsydd programvara om man vet vad man sysslar med ser jag ingen fara i. Problemet är bara att i Sverige finns det kanske 25 företag som i mer elr mindre omfattning erbjuder tjänsten. Fem av dom anser jag vara kunniga på området. 20 av dom mer elr mindre på egen risk. Hur gemene man ska kunna orientera sig i det här mångfaldet är själfallet inte lätt. Därav att man ska ifrågasätta förfarandet, och kan då inte säljare tillsammans med trimleverantör på ett trovärdigt sätt redovisa för detsamma bör köp aldrig göras. Som i fallet ovan.
Carlee82,

Det var inte min tanke att hänga ut någon bil som trimmad som ju faktikst redogörs i annonsen klart och tydligt. Redogjorde bara för det totala beståndet av till salu bilar. I det här fallet tre stycken. Den här bilen var en av dom. Var inte menat som att svartmåla den här killen. Han är en riktigt trevlig prick som säljer sin pärla för han är nyskild. Verkar vara en väldigt fin bil men med lite många mil.

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Ok Qvarnis, då är jag med på resonemanget. "Bonntrimmad" bil för 250´är väl sådär. En annan sak man reagerar på i annonser är hur folk "skriver upp" årsmodellerna. Var går gränsen för att kalla en Bmw t.ex. modellår 2008, är det september?

"You can call me Bon"
Ronald Belford Scott,

16/9 har jag hört från flera källor utan att vara absolut 100.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Alla årsmodellbyten jag sett i BMW-dokument har varit i september, vet ej specifikt datum.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Om trimningen är gjord på rätt sätt så hade jag inte betalat mindre eller avstått från bilen i fråga. Precis som Qvarnis skriver så ska det då framgå vilken leverantör som mjukvaruoptimerat bilen. Min högst personliga åsikt är att allt utom de mest etablerade mjukvarufabrikörerna faller bort helt, liksom samtliga påhängsboxar typ KCR etc. Men om det handlar om tex ESS, GIAC eller Vtech så ser jag inga problem med det.

Justerad mätarställning är däremot alltid helt förkastligt, de bilarna bör undvikas i det sista. Hellre en ärlig 20'milare än en skruvad 5-10'milare.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Qvarnis > lite nyfiken, hur har du fått din BMW ÅF att meddela om bilen/bilarna varit skruvade eller inte? Åkt in med respektive bil vid en 'längre provtur' och kopplat in OBD/ljusmodulen? Har svårt att tänka mig några andra sätt som BMW ÅF/verkstad kunnat känna till detta?
HFR,

BMW diagnosverktyg och samtal med gamla ägare för mätarställning.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ok, tackar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.