|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en E38 740 -95 och stereon var stendöd. CD-växlaren bak laddar in kasetten med skivor men det går inte att sätta på stereon på instrumentpanelen. Några tips? | |
|
Jag har samma problem på min 750 -95 så jag är också intresserad av felsökningstips. På min är telefonen lika död. Kanske hänger det ihop? |
|
|
Ett stående tips är att ladda batteriet i bilen ordentligt! Alla möjliga skumma fel kan uppstå om det börjar bli dåligt.. Nästa steg är att kolla säkringar, inne i bilen och till höger i bagaerummet, över batteriet. |
|
|
Jo, det är ju naturligtvis sån man alltid kollar först.. Om vi nu bortser från dålig ström och trasiga säkringar. Nån som har något tips på var man börjar felsöka? Precis som för TS så verkar mekaniken i CD-växlaren fungera. Likaså om jag trycker på eject-knappen på bandaren så reagerar den. Men i övrigt, stendött. |
|
| Telefonen är också död. Det är samma säkring på telefon och stereo och denna är förstås kontrollerad och bytt. Trycker man på On/volymknappen på panel eller ratt så händer inte ett skit. Det sitter ju en ny stereo i panelen och jag funderar på om något kablage bakom är skadat/urkopplat av den som monterat stereon. Men eftersom telefonen är lika död så lutar det väl ändå att det är någon gemensam strömförsörjning som kajkar.. | |
|
Det första borde väl vara att koppla ur stereon o mäta om du har ström i kablarna till den o kontrollera så allt är rätt kopplat. |
|
| Om CD-växlaren fungerar med att ladda i och ur skivor så borde det finnas ström genom rätt säkring, både nav, radio, stereo, cd-växlare går genom samma säkring. Men eftersom 'stereon' inte går att starta så borde en av komponenterna till vänster bak i skuffen vara paj, alternativt kabelbrott. Jag skulle tro att det är radiomodulen som spökar! För det är den som styr förstärkare (dsp) och CD-växlare - Fungerar inte radion, så fungerar inget ljud. Möjligen kan CD-växlaren fungera om den är direkt kopplad till DSPn, men den går som sagt inte att starta om radiomodulen är paj.. | |
|
Nav fungerar som vanligt. Ligger de alla på samma säkring? Skall mäta lite ikväll så kanske jag kommer ngn vart.. |
|
| Rätta mig någon om jag har fel:P men är rätt säker på att nav, dsp, tv- och radiomodul samt CD-växlare går på samma säkring, kanske också telefonmodulen. Minns inte exakt från bentleymanualen, men det står ju också en lapp på skyddet vid batteriet om vilka saker som går till vilken säkring | |
| Löste problemet genom att lägga 12 volt med säkring direkt på telefonen +, då gick både telefon och stereo igång. Kanske inte rätt väg att gå men nu funkar skiten.. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Någom som kommit någon vart med problemet? Har samma problem på en 728 2001 :/ |
|
Jag vill också skaka liv i denna tråd. Har mätt att jag har 12v på säkringarna (som är hela) men fortfarande inget. Symptom: * Inget liv, till synes, i Stereon * Telefonen är också död * CD-växlaren fungerar * Bandaren reagerar när man trycker på Eject-knappen * TV/Navi fungerar Vad skall jag börja riva i? För att komma åt själva stereoenheten så måste jag isåfall ut med tamejfan allt där bak, då själva stereon verkar sitta längst in mot bakskärmens insida? |
|
|
Bumpar upp denna då jag har precis samma problem som Blackluck. Mitt problem är i en 740 från 2000. Kanske löste sig problemet för dig blackluck? |
|
|
Hej, Det är synd att inte fler frågvisa ger återkoppling med information om hur det gick till slut... Jag vågar nästan sätta en stor slant på att det är radiomodulen, vänster bak i bagaget. Standardfelet är kallödningar på några effekttransistorer. Använd forumets sökfunktion på "BM24", så får du bra anvisningar om hur du fixar det. /Lennart |
|
| Jag hann sälja bilen utan att löst problemet tyvärr... | |
|
Ok, då har mitt problem löst sig. Felet låg mycket riktigt hos radiomodulen. Just radiomodulen är den som sitter allra längst in i vänster hjulhus bak. Min hade ett enklare fel än kallödningar. De var endast säkringen som sitter på modulen utvändigt som var trasig. Vet inte om man hade kanske kunnat komma åt och kontrollerat denna utan att ta ur modulen från sin plats. Så var det med de. Tack för hjälpen |
|
|
Tack för ditt besked. Och grattis! Hoppas nu bara att säkringen håller, så att det inte i grunden handlar om något annat spök! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.