AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.821

Glasbakrutan öppnar av sig själv e61

Sida 2 av 2
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har inte gjort ngt åt problemet än, men har för tillfället löst det med att låsa bilen innefrån direkt efter att man satt nyckeln i tändningen innan man trycker på startknappen. Då slipper man iaf gå ut och stänga luckan varje gång man startar bilen....

Ska ge mig på att försöka torka mm under luckan i helgen. Annars blir det väl att bege sig till den lokala BMWverkstaden och byta ut microswitchen för att se om det hjälper innan man bokar tid för felsökning av ett ev. kabelbrott.

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Fick samma problem i fredags. Trodde att nu var kablarna till luckan av men såg här på forumet att det med stor sannolikhet kunde vara microbrytaren.
Bytte denna i går och n verkar allt fungera bra. Brytaren kostade 335:- vilket kändes acceptabelt. Tid för att byta är under en halvtimme. Jag passade på att demontera torkaraxeln och smörja uppdenna med lågtemperatur-silikonfett. Den kärvade inte men jag vill vara utan problem framgent. Total tid för detta inklusive byte av microbrytaren blev cirka en timme.

Måste säga att brytarens konstruktion är tveksam. Principiellet skall man inte exponera denna typ av "känslig" elekronik/el för en så utsatt miljö. Förstår inte hur ingenjörerna fattar dessa beslut. De verkar helt glömma av tidaspekten och att allt åldras med tiden. Det är nära nog omöjligt att göra täta konstruktioner. Har genomför en del CE-märkningar och man får en del erfarenhet av det.

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har du köpt bilen för 4 månader sedan av bilhandlare och du kan bevisa att bilen har ett fel anses felet ha funnits vid köpet och det är säljaren som skall bevisa motsatsen => konsumentköplagen 20 a §=> lämna in och låt säljaren åtgärda felet utan kostnad.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Tog idag bort luckan på microbrytaren. Gjorde rent torkade ur och blåste delarna med hårfön.

Satte tillbaka allt, lite meck med fjädern, och voilá funkar allt igen som det ska. Iaf just nu, vi får väl se imorgon....

Passade även på att kolla på lastbågarna jag köpt (beg). De verkade något för korta när jag skulle passa dem på railsen. Såg dock att det går att justera/dra ut bågarna lite när man lossar på skruvarna på undersidan. Någon som vet om det ska vara så? (Bågarna är för e61)
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Säg den lycka som varar. Funkade som vanligt imorse och eftermiddagen.

Sedan efter att kört dottern till träning var det dags igen, startar bilen och katchong for insynskyddet och glasluckan öppnas, stänger av stänger luckan kör iväg och så går den upp under färd (låg hastighet iof)...

Detta borde väl dock visa på att det är knas i mikrobrytaren och inte kabelbrott, eller??
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag tror på defekt microbrytare. Jag mätte resistansen i min demonterade och den ändrade sig allteftersom. Gissar att den är fuktpåverkad på grund av lång exponering av fukt. I och med att funktionen är att den är "slutande" (min defekta gick ner till 40 ohm) så verkar inte kabelbrott vara en förklaring. Isåfall kabelbrott i kombination med kortslutning av kablarna.

Säger det för sista gången nu.. köp en ny för 335 kr; byt; problemet ur världen liksom.

Ok?
BM
68
BMW_Zniper
525dA Touring -08
Bytte brytare i helgen, nu funkar allt igen! som sagt 335kr för ny och 15min jobb...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Köptes bilen av handlar för mindre än 6månader sedan anses felet ha funnits där vid köp och skall åtgärdas på garantin, oavsett om det är premium selection eller inte. Konsumentlagstiftningen...
al
5
alexander10
525 Touring -06
Jag får inte loss microswitchen, någon som haft liknande problem? Sitter som f-n.

Behöver man gripklo till denna??
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har du fått av torkararmen (avdragare rekommenderas för att inte skada något. Sedan är det väl bara en mutter på utsidan och några skruv/muttrar på insidan. Tog några minuter att demontera.

el
26
elgustinjo
520d F11 -12
Skall in med min på service snart och då jag nyligen fått samma problem frågade jag om de kunde se över detta samtidigt. Inga problem för dem och jag frågade vad det skulle kosta.. svaret var upp till 2500:- beroende på att brytaren kan sitta fast så hårt... Hmmm. Gör nog ett eget försök efter att jag fann denna tråden och med tanke på att det inte verkar alltför svårt att göra det själv.

al
5
alexander10
525 Touring -06
Jo min satt fast som in i. Fick tillslut klippa loss den med hovtång och för att sedan byta knappen + axelen = 1400 :-

Det kan vara värt att försöka själv, enkelt om det inte sitter fast!
Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
är det denna jag ska ha om luckan börjat öppna sig när jag startar bilen ?

Länk

kan det också vara brytaren som gör att jag får upp ett felmeddelande angående urladdning av batteri ?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Stämmer bra snabel. Bilen stänger ner möjligheten att öppna luckan m.m. när den tex stått och försökt öppna luckan hela natten pga kortis i brytaren. Då kommer det meddelandet upp nästa gång man startar.
Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
kanon då ska jag byta den.

Är det någon ide att testa det som någon skrev att öppna upp brytaren och blåsa ur och sen täta ? Eller så köper man bara en ny.
Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
Till er som ska byta.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.