|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad är det som händer? Ska köra iväg med vår 525d e61 -08 och några sekunder efter att bilen startat åker insiktsskyddet tillbaka och shoppingluckan öppnas. Jag tror givetvis att jag kommit åt någon knapp, går ut och ska stänga luckan. Det går inte, utan att stänga av bilen. Gör om samma procedur några gånger och får luckan att hålla sig stängd genom att låsa bilen innifrån direkt när den startat. Jag har inte gjort något särskilt förutom att jag tvättat bilen dagen innan.....fukt? Ringer BMW Solna där den är köpt för 4 månader sen. De verkar ganska säkra på kabelbrott och berättar om ett värsta scenario på 7-8000:- Va f-n!!! När jag påpekar att bilen har "BMW Premium Selection" garanti är de inte heller säkra om denna gäller.... Någon som varit med om liknande? Är det kabelbrott eller kan det "bara" vara fukt som kommit in Känns inte helt OK det här på en annars suverän bil | |
|
Hej Lugn och fin nu. Jag är ganska säker på att det inte är kabelbrott. Däremot är det dags att byta "rear glass micro switch". Kostnad 300 kr i material. Arbetet fixar du på 5-10 min själv. Haft EXAKT samma problem som du beskriver, felet är mycket vanligt förekommande och finns dessutom beskrivet här på forumet. Googla på "rear glass microswitch replacement process". Finns en utmärkt guide där, guiden är i pdf-format. Lycka till! |
|
| Vet inte om det spelar någon roll men all annan elektonik fungerar, som t ex torkare bak spolning, alla lampor osv. | |
|
Tack Supersonic för ett snabbt svar. Ska kolla. Har inte tid med massa verkstadsbesök och tjafs om garantin gäller.... |
|
| Jag bytte min öppningsknapp för några dagar sedan. Hade samma problem som du. Med facit i hand skulle jag inte ha köpt en ny, utan öppnat, torkat och tätat den gamla. Med en skarp, tunn plastbit (metall lämnar märken) öppnar du enkelt "locket" som sitter på ovansidan. Öppna försiktigt, för annars sprätter en fjäder ut. Kolla hur den ska sitta innan du sliter bort locket. Blås med hårfön e.d. tills det är torrt. Täta sedan med lämpligt tätningslim och tryck tillbaka locket. | |
|
Arken: Tack för svaret. Var det svårt att öppna upp? Har precis varit ute och skruvat bort den första muttern vid torkarbladet för att se hur man går vidare om man inte har en dragare för att få bort torkarbladet. Märkte även nu att det inte går att öppna bakluckan alls utifrån varken hela eller shoppingfönstret. Hela bakluckan går endast att öppna med knappen inne i bilen och fönstret går inte alls att öppna. |
|
|
Hittar ingen redigeringsmöjlighet på mina inlägg så jag får göra ett nytt svar istället. Har varit ute igen (tur att man vabbar och det finns nintendo)... Nu öppnar sig inte längre glasluckan när jag startar bilen, bakluckan går att öppna men inte fönsterdelen!?!? Vet inte om jag riktigt förstår vilken del/lock Arken menar som ska öppnas? Är väldigt rookie på detta |
|
| Fick min microswitch bytt på EuroPlus garantin, som var med på min Premium Selection bil. | |
| Länk | |
|
Tack Supersonics, men problemet nu är att jag inte får upp fönsterdelen. Nu när jag startar är det precis som vanligt. Förutom att jag som sagt inte får upp fönsterdelen. Jag lossade försiktigt på locket, men likförbannat lossnade sprinten med fjäder innan jag såg hur den satt. Det var även en del "guck" i locket. Ledningspasta? Ngn som vet hur pliggen ska sitta? ska fjädern rakt ner och pliggen vikas över plattan? Länk som visar bild Länk |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Vad det gäller öppning av rutan så måste den öppnas från insidan. Lossa plasten och långt upp finns en nödöppning, man får vrida en mejsel där. Att du inte kan öppna rutan kan bero på kass öppningsknapp eller kablar som gått av i bakluckan. "You can call me Bon" |
|
Får du inget felmeddelande om "förhöjd batteriurladdning" när du slår på strömmen? Bilen ska stänga av strömmen till bakluckan när den upptäcker att det går åt mer ström än det borde (t.ex. öppningsmotorn jobbar konstant). Vad gäller fjädern kan jag tyvärr inte hjälpa dig, då jag slet upp min. Konstaterade bara att man borde ha varit försiktigare. Fjäderns syfte är ju att trycka ut knappen tillbaka när man släpper, så det går kanske att lista ut hur den ska sitta. |
|
|
Får inga felmeddelanden... När jag använde bilen ikväll så blev det dock en ny variant. Startar bilen luckan öppnas. Kör en bit stannar stänger av motorn, startar igen och luckan öppnas inte... Blir inte helt klok på detta. Blir väl att prata med den lokala aukt.verkstaden i närområdet som ville ha 1100:- för att byta microswitchen. Är inte helt komfortabel med att åka till Bavaria Solna som sålt bilen med Premium selection garanti. Särskilt med tanke på att deras svar var att felsöka, reparera och sedan se om det går på garantin. Inte riktigt den ordning jag vill ha....Ska det vara så svårt att veta om ett kabelbyte för ca 7-10000 går på garantin eller inte! |
|
| Är fortfarande nästan 100 på att det är fukt i brytaren. | |
| +1.. | |
| +2... | |
|
Läste inlägget i går, vad händer när jag ska åka hem nu på kvällen.... Jo luckfan håller på att öppnar sig precis som Ni skriver har.. har också en -08, ska det inte hålla mer än 3år?! Ska prova att plocka isär och torka brytaren på söndag... |
|
|
En fråga! I instruktionen som Ni hänvisar till har de någon slags gripklo av något slag (till vänster om den vita asken på första bilden) behöver man ha en sådan? |
|
| Den är till för att dra torkararmen av dess axel. Säkrast att använda en sådan då det är stor risk att rutan spräcks om man börjar bulta och slå. | |
| ... Se bara till att ha en riktigt liten sådan... | |
|
Nej, ni behöver inte använda gripklon. Tror jag använde lite rostlösningsmedel och drog den rakt av axeln, den kan sitta ganska tight. Man får ta i en del. Men risken är att om du använder övervåld att rutan spricker, därför är väl en gripklo eg bra att ha. Själv klarade jag det alldeles utmärkt utan den, ni får gå på magkänsla där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.