|
|
|
|---|---|
|
Har startat min nya motor ikväll och den går tyst o fint i maskinen men den beter sig lustigt. Jämn o fin tomgång men så fort jag gasar till så varvar den upp och sedan så stannar den på det varvtalet en stund o sedan sjunker varvtalet sakta. tar ca 30sek innan den når tomgång igen. Var ett tag sedan jag åkte v8 men jag får för mig att den inte är lika rapp upp i varv heller som tidigare bilar.. Motorn har dock stått ostartad i 2år. Någon som har tips på vart jag ska börja felsöka? | |
|
Ja du.. saker som kan bli dåliga av att stå är ju framför allt spridare. Hur mycket har du flyttat över från gamla motorn? |
|
| det som är kvar från den nya motorn är, spridare, knacksensorer, tomgångsmotor samt givarna som sitter i bakkant på motorn. Resten kommer från den gamla motorn som också stått lika länge som den nya :) | |
|
Testa att rengöra tomgångsmotorn, alt testa med den andra. Klaffen ska gå jättelätt, går den trögt kan du dränka den i krypolja och jickla lite på den tills den går lätt igen. |
|
|
har idag provat att byta tomgångsmotor (har dock inte känt på klaffen, det får bli imorgon) samt hela spjällhuset o det blev ingen skillnad. Får nog ta tillbaka det med att motorn inte verkar rapp för det är den när man gasar den så det enda problemet är att motorvarvet inte sjunker som det ska. |
|
|
har kollat o smort upp tomgångsmotorn. Bilen verkar dock gå lite bättre o det tar lite kortare tid innan varvet går ner nu. Kanske blir bättre om den får gå lite. Har även sprutat startgas för att utesluta tjuvluft. Efter byte av spjällhuset så lyser oljetryckslampan hela tiden. Motorn har dock oljetryck då den går tyst o kanonfint. Några tips ang. detta? |
|
| då var problemet med oljelampan löst. Det var oljetrycksgivaren som gett upp så byte till givaren som satt på gamla motorn löste det problemet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.