AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.048

Bmw 520 E34 - Pyser när jag öppnar tanklocket.

PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Tja.

Har lagt märke till att det pyser ovanligt mycket när jag öppnar tanklocket. I helgen såg jag även bensinmätaren gå från 60L till reserven på 3-4 sekunder. När jag stänger av bilen och startar igen hoppar den upp till knappt 60L och sen dyker den ner till reserven. Borde ha ca 30 liter i den nu. Om jag fattat det rätt så kan detta bero på att ventilationen i tanken är igentäppt. Kan man verkligen se utanpå tanken att pumpen försöker suga ihop den?
Om du har undertryck i tanken så är det ju så att du har undertryck. Spelar ingen roll om du ser att tanken trycks ihop eller inte - undertrycket finns där.
Jag hade kollat avluftningen.

--
Markus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här finns en översikt över tankventilation och kolfilter:Länk
Verkar inte finnas någon magnetventil som på senare modeller som kan krångla.

Kuriosa: Körde en lånad Volvo 940 och lyckades köra slut på bensin 5 km före närmsta mack. Tittade i skuffen efter nån ev. reservdunk och av en händelse öppnade jag tanklocket fast jag inte hittat någon dunk. Pssschhht!! Sedan startade bilen och gick den sista halvmilen till macken där jag fick i över 74 liter. :) Den bilen fungerar normalt och jag misstänker att den kan ha ett litet undertryck som utjämnas ibland via någon elventil. Kanske betedde sig annorlunda med tom tank också.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så här kan det bli med täppt ventilation. Enda gången jag råkat ut för det annars har man bara hört talas om detta. (MB190E-88) Soppa pumpen och reläet gav upp ganska snart efter detta också, blev väl överansträngt.
Länk
Länk
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vågade du inte prova att gå på med tryckluften lite försiktigt? ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
"Tanken" fanns, men då var jag tvungen att plugga igen bortikring och tanken fick jag i princip Gratis på den lokala skroten.
För övrigt har jag sprängd toppen av en 20 meter hög kalkssilo med tryckluft en gång:) uj vad det small. Dock var det tankbilens kompressor som tryckte i kalken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj! Ja då gäller det att inte stå i vägen. Obehagligt med tryckkärl, särskilt om saker som inte är tänkta som tryckkärl blir det.
Finns flera "uppfinnare" som tillverkat adaptrar till gasolflaskor för att fylla med fordonsgas. Gasolflaskor brukar vara gjorda för 20 bar och smalbenen blir inte vackra när man står bredvid en exploderande sådan...
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Schyssta tips ni ger grabbar. En snubbe bytte däck åt mig o under tiden när bilen stod på lift passade jag på o testa lite. Tog bort slangen från kolfiltret och låssade den i andra änden så nära expansionskärlet som möjligt o blåste med tryckluft i ena änden och det kom ut all möjlig gegga i andra. blåste på tills det blev fint flöde. Får hoppas att detta hjälpte. om inte så kan det väl va så att ventilen efter filtret inte ghör som den ska? kan man prova o koppla bort slangen från filtrets utgång i så fall o blåsa skiten rätt ut i luften?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lyfter tråden, min E34 535i -89 har vid vissa tillfällen på senare tid pyst lite väl mycket när jag öppnat tanklocket.

Allt pekar ju på något knas med ventilationen. Vad jag läst så kan man demontera gummipackningen som en temporär nödlösning (för att inte riskera att tanken bucklas ihop).

Och vad jag förstår så finns det bara en slang som kan ge en tank luft, det är den som sitter på kolkanistern.

Så antingen är det stopp i slangen mellan kolkanistern och expansionstanken, eller så är det något fel på kolkanisten.

@PMU-Jocke : Var lossade du slangen, den som satt nära expansionskärlet? Var den lättåtkomlig? Någn bild? Var det i skarven #7,#8,#9 som du lossade?
Länk

Hur testar man en kolkanister? Hur fungerar den? Ena slangen går till insuget, den andra slangen går till tanken. Bensinångor samlas upp på något magiskt sätt i burken, sedan öppnar motorstyrningen vid väl valda tillfällen en ventil och motorn suger i sig ångorna.
Men hur får tanken i sig extra luft? Måste ventilen öppnas för att tanken ska kunna få i sig extra luft? Eller kan kolkanisten suga in luft underifrån?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Asch, tanken väser fortfarande åt mig när jag öppnar locket trots att jag tagit bort gummipackningen.

@PMU-Jocke : Några tips om hur du gjorde?

Någon som vet mer om kolkanistern? Annars tror jag att jag letar upp en gammal begagnad och sågar upp bara i ren nyfikenhet :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Så, nu har en obduktion utförts på en kolkanister - det var värt de 50 SEK den kostade :-)
Länk

Som väntat så var det inget fancy där.

Den tjocka slangen som går in i mitten på behållaren kommer från bensintanken. Den mindre slangen går till insuget (via en elektroniskt styrd ventil).

Så skulle tanken behöva suga i sig lite luft så finns det inget direkt i kolkanisten som kan hindra det (skulle väl isåfall vara ett det finmaskiga filtret är igensatt men knappast troligt). Så därför är det antagligen igensatt längre ner mot bensintanken. Blir att prova med lite tryckluft i helgen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har nu tagit mig en närmare titt på ventilationen från expansionstanken till kolkanistern.

Det är slangen/röret markerat med en röd pil i bilden nedan som leder bensinångar till kolkanistern - men även låter bensintanken "andas".
Länk

Som väntat så var det tokstopp i den ledningen, inte ens med tryckluft fick jag loss det som täpper igen ledningen.

Så i nuläget kör jag med en temporär lösning. Delade på kopplingen vid slangen/röret och satte ett enkelt filter på slangen och bara en liten plastförpackning med zip tie över röret.

Och mycket riktigt, nu väser inte bilen åt mig varje gång jag ska tanka :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.