|
|
|
|---|---|
|
Har tecknat en försäkring då jag köpte min bil för några månader sedan. Där står det i villkoren att den b.l.a. omfattar fel på "tändkasett". I BMW bilar finns som jag har förstått det inget som heter tändkasett utan det är tändspolar. Jag har fel på en tändspole och verkstaden har skickat skadeanmälan men nu nekar försäkringsbolaget ersättning då försäkringen bara täcker "tändkasett". Vad säger ni? Är det bara att finna sig i detta eller ska man ta i med hårdhandskarna ;-) BMW 4ever | |
|
Personligen tror jag det beror på att en tändkasett är dels dyrare och räknas som en "komponent" typ turbo eller annan större del. Därför är den medtagen i villkoren. Saab hade/har tex stora problem med dem. Har aldrig hört att någon försäkring typ blockets eller svensk bilgaranti skulle innefatta tändspolar då de faktiskt är en slitagedel liväl som tändstiftet nedanför. Många fabrikanter tar däremot brända tändspolar som goodwill:-) Audi tex. MVH Peter |
|
| Tändspolar av coil-on-plug typ är inga slitdelar, finns ju inget som slits förutom eventuell åldring av material som förekommer på alla delar. Tändkassett måste bör omfatta BMWs tändspolar såvida det inte står "gäller bara SAABs tändkassett där alla tändspolar sittet i en enhet", många bilar har en enhet med bara två tändspolar i, skulle inte den täckas heller?? I övrigt är väl BMWs tändspole ganska billig och lätt att byta, ingaäen jättesumma? | |
|
marin849: tack för ditt inlägg, stärker mig i den uppfattning jag också har. Seriöst av de att skriva att försäkringen omfattar tändkasett - en del som i princip inte sitter i en enda bil - och så hävdar man att dess motsvarighet tändspole som sitter i de allra flesta bilar - det gäller inte försäkringen för. Nä, det blir till att sätta hårt mot hårt! |
|
| Ring försäkringsbolaget och säg att på denna bil är tändkassetten uppdelad så att man inte måste byta hela i ett stycke men om ni (de) hellre betalar en komplett tändkassett så kan jag väl be verkstaden att byta komplett uppsättning, vill ni hellre ta den kostnaden? :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.