|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny här på forumet och ny på bmw, så tänkte fråga er, ni som kan. Var o titta på en Bmw 330i -01 idag. Bilen var fin men hade en del fel som jag vill veta vad ni anser om? -Först så var frontstrålkastarna fulla med kondens på linsen på insidan? Läcker det eller? -Senaste verkstads servicen var vid 10 000mil och den hade nu gått 14 000. När skall kamkedja? och andra stora verkstads jobb göras? -Oljetryckslampan lös en stund efter start! Dålig oljepump? Dåligt oljetryck? elfel? -När man släppte kopplingen fort efter att man växlat klunkar det till i bakaxeln! Bussningar? knutkors? -2:ans växel var svårare att få i än de andra växlarna? Nå vanligt förkommande?? Tack på Förhand! Mvh Karlsson | |
|
Kanske skall du titta på en annan bil. Eller är den billig? - Skulle ha varit en service (oljeservice) ung. vid 12.500 mil. Är den inte gjord? - Kamkedjan byts inte normalt. |
|
|
Hej! Han har bytt olja o filter själv. så det är ingen fara.(hoppas jag) Det sitter kedja på dem alltså! då är ju inte det något problem, eller hur? Han vill ha 70 000:- Överpris tycker jag, då det inte är några sommarfälgar och dåliga sommar däck och vinterdäckena är friktions däck o de gillar inte jag. Och alla de fel jag skrev här uppe. |
|
|
Kolla om den har börjat rosta något? Är den fin i skicket så kan det väl va värt o åtgärda felen, annars är det bättre o leta vidare... Har du kollat bilens historik eller fått en känsla om mätarställningen stämmer? |
|
|
Lös oljetryckslampan gul eller röd? Lyser den gult en kort stund betyder det normalt låg oljenivå: Kontrollera nästa gång du stannar. Det är dock inte helt ovanligt att denna givare går sönder och bilen varnar en kort stund efter start (Lyser gult!). Lös den rött hade jag inte ens funderat vidare på bilen, det finns många E46 att välja mellan och har bilen problem med oljetrycket (Och eventuellt har körts x antal mil med detta problem?) känns det som en onödig chansning att slå till. Att en motorstark bil som 330i är hårt körd och har lite typiska slitage på grund av detta får man nog till viss del räkna med, klonk från bakaxel känns som typiskt för bussningarna i bakvagnen och att 2an var lite svårare att få i kan bero på växellänkaget som även det är ett vanligt fel på E46; Om du lägger spaken i neutral, lutar denna mot 5ans växel då? Å andra sidan kan det också vara något betydligt dyrare som är slitet, åter igen en chansning, skrapade eller kärvade växeln på något annat vis än att den var lite trög? Är den svensksåld eller en import, och framför allt finns det dokumentation utöver den inkompletta serviceboken som stryker bilens miltal? Rent generellt känns den dock för dyr i förhållande till de defekter och osäkra punkter bilen har. :) //Bjersér |
|
|
Hej! Bilen är rostfri, Dock så är den krockad för några år sedan och då ny lackad fick jag reda på nu. (Inte så kul). Olje tryckslampan lös gul, med andra ord kan det vara låg olje nivå eller givaren? Någon som vet vad ett par bussningar bak kan gå på? Ang: Tvåan's växel märkte man att den var lite svårare än de andra växlarna att få i. den gick i utan problem men man fick ''ta i'' mer än övriga växlar. Om de luta åt ena eller andra hållet vet jag inte tyvärr. Den är svensksåld och har full service dokumentation ända upp till 10 500 mil. Då den nuvarande ägaren köpte den. sedan finns det inget direkt som styrker att han bytt något och servat den eller mil talet. Jag köper den inte såklart för det priset då får han gå ner. Men det känns som om jag kan hitta en finare och mer välservad bil för samma peng. Eller vad anser ni? Tack så länge Mvh Karlsson |
|
|
Hej! Ni behöver inte bekymra er nå mer! Blir inget köp, jag har bestämt mig. Tittar mig omkring efter andra objekt, självklart Bmw. Tack för ert angagemang! Mvh Karlsson |
|
| Hej! Har en 330 -02 med dom problemen du beskriver! 2:ans växel är väldigt väldigt lite trögare att få i,inget man märker direkt, men lite är de iaf. gula oljelampan lyser en stund(trasig givare).Tycker inte de är några farliga fel att hänga upp sig på. Tänk på att m54 motorerna tar olja, många av dom iaf utan att de är nåt fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.