|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har försökt koppla ur systemet utan att lyckats. Jag har testat att trycka på knappen, hålla in den i 3 sec, å 10 sec... Men inte tänder det sig någon lampa som indikerar att den är urkopplad. ABSen fungerar inte som den ska, kan det ha något med saken att göra? Gasar man på om man kör på gräsmattan så spinner den loss på ett eller 2 hjul, men gasar man på på asfalt så "kastar" den lite grand först, sedan går antispinn in så att den inte släpper mer (antar jag). Låter det som jag har något fel på bilen, eller är det jag är felet? :) | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Jag trycker endast en gång normalsnabbt :) för att stänga av ASC:n. DÅ tänds en gul rund indikering exakt i mitten mellan hastighetsmätaren och varvmätaren (rakt under helljuslampan). Din indikering av avstängd ASC fungerar inte: möjligen trasig lampa i instrumentpanelen eller att knappen helt enkelt inte fungerar. Är lite osäker på funktionen. Den ska gripa in och strypa på halt väglag. Den ska hacka och blinka med den gula indikeringen då du gasara rejält på gräs. Gör den inte det så är det något fel. |
|
Okej är det samma varningssymbol som tänds när ABSen är ur funktion då kanske? Okej då kan man ju konstatera att något inte är helt 100 iaf ^^ |
|
|
Jag har märkt att min fungerar så att när det är halt ute (is, gräs, grus) så stryper den gasen så jag inte kan gasa fullt. Det känns som att man börjar få bränslestopp, men när den känner att den har grepp igen så är det full fart. Även när jag inte vet att jag gasar för mycket så ser jag att indikatorn blinkar lite vid vissa tillfällen, då ASCn griper in. Om du kan spinna på gräs är inte din ASC inkopplad. Tryck in knappen på vanligt vis och prova igen, din indikator kan ju vara trasig. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Okej. Men borde inte ASC starta automatiskt efter man stängt av bilen?? Jag tryckte inte på knappen idag å ändp spinner den |
|
Har läst ett mekartips någonstans där man kan ställa in så att ASC:n är avstängd från start. Den möjligheten finns! Du ska helt enkelt inte kunna varva mycket då det är halt som gräs etc. Den ska strypa innan som esadh skriver. Testa starta och spinna på gräs utan att trycka på knappen. Spinner den utan att strypa gasen då och då så testar du att trycka på knappen en gång och upprepa. Det kostar ingenting att testa. Om ABS inte fungerar så tänds en annan gul lampa till höger som liknar bromsbeläggsslitagelampan men med texten ABS tror jag. Om båda lyser så brukar det vara tecken på att styrenheten är sönder. |
|
Okej får ut och testa det imorgon då. Men har väldigt svårt att tro att tidigare ägare skulle vilja stänga av systemet permanent... Ok då har den lampan aldrig lyst för mig iaf |
|
Det jag menade är inte permanent utan endast vid start. Vill man sätta igång ASC:n så får man trycka på knappen. |
Tror sjäv inte att det är stor sannolikhet att funktionen har blivit ändrad av tidigare ägare men det är rätt ställe att påbörja felsökningen. Nästa steg tycker jag är ABS problemmet. Om ABS inte fungerar då borde väl indikeringen komma igång. |
|
För det första, fungerar inte ABS, så fungerar inte heller ASC. ASC använder ABS för att göra sitt jobb. För det andra, när ABS felindikerar (ABS-lampan lyser) så lyser även ASC-lampan. Detta eftersom båda systemen blir urkopplade. Så, antingen är lampan eller styrningen för ASC-lampan trasig (inte så troligt då jag vill minnas det är en LED-lampa) eller så har någon tidigare ägare tagit bort lampan. Börja med att laga ABS-felet och gå vidare därifrån sedan. Innan ABS fungerar kommer inte ASC kunna fungera. |
|
|
Tackar för svaren! Carl: Men jag tror att systemet fungerar till viss del, för drar man på på 2an så spinner den inte löss helt, även om man får ratta emot en aning. Och ibland om den kastar med baken lite grand om man gasar plötsligt så börjar den inte heller spinna hejdlöst. Men ska göra precis som du säger för det låter väldigt vettigt :) |
|
Håller med. Först det enkla med knappen och eventuellt om abs fungerar indikeringen för asc. Annars är nästa steg abs. Men vet inte om man kan läsa av felkoder eftersom abs lampan inte lyser. Jag tror att du måste testa detta på gräs. Det kan vara svårt att få den att spinna på väg pga CDV ventilen. Men abs ska du kunna känna av på bromspedalen om du tvärbromsar. |
| ABS fungerar ibland... De första metrarna man kör kan de funka, sedan lägger den vanligtvis av. | |
Och ingen varningslampa tänds då? |
| Jo när ABSen slutar att fungera tänds det ett varningstecken | |
Då är det ganska självklart att en felkodsavläsning är nästa steg. Börja som Carl L skriver med att åtgärda ABS problemmet först. |
| Yes får göra det. Får dock körförbud på bilen imorgon :/ Går ju inte att boka tid på Bilprovningen heller... Jag tänkte åka igenom bes. och sen åtgärda ev. fel + hitta någon trevlig person med felkodläsare, kostade 500kr i närområdet för mig att läsa av det på verkstad... känns INTE värt. | |
| nja har runt 20 mil till närmsta drop-in station så får nog vackert vänta :P (har en Volvo 850 åxå så) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.