|
|
|
|---|---|
| Jag har bytt mina bromsbelägg bak på min 330d -08 och även då slitagevarnaren men "datorn" varnar fortfarnade när jag startar bilen att beläggen måste bytas.. Måste jag "nolla" det genom datorn odb eller går det att göra det med hjälp av ex.. Tändning på och hålla knapp intryckt 15 sek ec..? | |
|
Vågar knappt fråga men om du orkar, hur funkar slitagevarnare och varningslampa? Jag undrar hur/när jag vet om att mina belägg är dags att byta. Kommer man att få gnissel och vad triggar varningslampan att tändas? |
|
| På engelska....Länk | |
|
Tackar, i inlägg #43 stod det såhär: "I did not cange out the sensor since if it is like the old sensors it is based on making a ground/short when the pad gets low enough for the sensor to touch the rotor and make a ground or a short.". Då hajjar jag principen och kör tills lampan lyser. |
|
| Japp sensorkabeln jordar när isoleringen nötts ner så metall kommer fram.../M | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här kommer lite extra info kring själva sensorn. Slitaget på bromsbeläggen övervakas av två sensorer, en för varje axel. Det sitter en sensor på vänster fram (men bara det innersta belägget) och höger bak (men bara på det innersta belägget). Bytte nyligen belägg+skivor runtom på en E46 så jag passade på att ta några kort (E90 och mig veterligen alla andra BMW modeller ser precis likadant ut). Såhär ser en orörd sensor ut Länk Och såhär ser sensorn ut när den slitits ned och nu genererar den ett felmeddelande Länk Fast tänk på att det bara sitter en sensor på två utav totalt åtta bromsbelägg runtom på bilen, dessa belägg utan sensorer kan alltså vara mycket mer slitna än de belägg med sensor. Såhär såg tex det innersta bromsbelägget på höger fram ut på samma bil som bilden ovan - som man kan se så är det rejält mycket mer nedslitet än det med sensor (vänster fram) Länk |
|
Tackar bmw-slangen, då kan man lägga det till minnesbanken :) Smart lösning. |
|
|
Heja Jag var i samma situation och kunde inte nolla serviceindikatorn efter byte fram. Slitagesensorn såg ut att vara ok och hade inte kontakt med belägget. Jag tänkte till och med att man kunde tagit bort sensorn, men köpte ny sensor och Voilá, så var det inga problem att nolla som vanligt från intstrumentpanelen. Goda Hjul på er alle //Mojorod Har du slagit yxan i båten får du ro som fan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.