AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.851

Kabel mellan Monitor (16/9") till MK3 enhet

Pa
18
Padde_Malm
BMW M3 E46 Cab -02
Hejsan.

Har 16/9" skärmen i min bil, samt tv modul, cd- växlare & H/K ljud.
Har planer på att sätta in en MK3 eller MK4 Navi då det inte finns någon sådan i dagsläget.

Har kollat och det verkar ej vara fördraget, utan behöver en kabel som går mellan monitorn till Navi enheten, så tänkte se om någon här vet ifall det är någon som säljer sådana förutom Bmw själva.

Någon som gör eftermarknads delar eller liknande.

Det går inte att koppla in navin med kablarna som sitter i tv modulen?

Jobbet är inga problem utan det är i stort sätt bara kabeln som fattas för att jobbet ska kunna göras.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om jag minns det rätt så går det bara kabel från naven till tv-modulen, inte hela vägen fram till monitorn.
Pa
18
Padde_Malm
BMW M3 E46 Cab -02
Okej vilken positiv överraskning!
Ingen som vet numret på denna kabel eller vart man kan få tag i den?

Är tacksam för all hjälp jag kan få!
Pa
18
Padde_Malm
BMW M3 E46 Cab -02
Har nu köpt en MK4 enhet som jag ska koppla in.
Som sagt det enda som återstår nu är själva kabeln.

Hjälp uppskattas av någon som vet ifall det räcker med en kabel från tv modul - navi, eller om man behöver dra från skärmen bak till navi enheten?

Skriv gärna med vilket nr kabeln har om du vet det med.

Tack!
Ka
5.697
Kane
Ja, nu har du arbete framför dig. Du har inte kollat att det finns fördraget något?

Om inte stora kabelstammen finns fördragen är det en del jobbiga saker att fixa; hastighetssignal från ABS/DSC-enheten, inkoppling på I-busen, GPS-antenn och kabel till den.

Kabeln mellan nav och TV-modul har inte jag hittat när jag letat efter den på nätet ikväll så jag vet inte om den finns för eftermontage.

Så här ser MKIII-systemet ut, sid 7, Länk
Märk dock att TV-modulen inte är med där så den visar bara halva sanningen om man har den i bilen redan.

Här är är en guide för uppgradering av nav i en e38. Den kan ge nyttig info trots att det är en annan bil, Länk
Ka
5.697
Kane
Tillägg: Efter montage av naven behöver bilen kodas också. Bör gå med Navcoder som är ett billigt och smidigt program.
Pa
18
Padde_Malm
BMW M3 E46 Cab -02
Okej jag tackar för hjälpen!

Jo jag har tittat en hel del på forum osv men inte fått rätt för mig ang denna kabeln bara.. men jag har hela vintern på mig så det ska nog gå att lösa =)

hittade denna kabeln:

Länk

den kan inte vara något som skulle funka tror du?

Tack
Ka
5.697
Kane
Kabeln du länkar till är definitivt rätt i ena ändan. Blå och lila kontakt samt antennkontakt skall sitta i naven men andra ändan vet jag inte var den skulle gå till? Lilla svarta kontakten ser ut som I-buskontakt.

Pa
18
Padde_Malm
BMW M3 E46 Cab -02
Ja jag tyckte med att den såg rätt ut i ena ända. Men sen som du säger så ser den inte korrekt ut i den andra änden. Men har ett par olika andra alt som jag ska länka när jag kommer hem sen. Fanns ett par olika alternativ. Ska skruva bort lite prylar på bilen i helgen med för att se om det finns några smidiga alternativ för att lösa detta på annat sätt.
Ka
5.697
Kane
Jag hade nog försökt hitta hela kabelstammen. Även om det är ett stort jobb att dra den så slipper man mycket annat trassel.
Pa
18
Padde_Malm
BMW M3 E46 Cab -02
Tjenare.
Har plockar ut inredningsdetaljerna ut trunken idag för att se hur det ser ut där bak.
Om det är några kablar eller liknande som kanske skulle kunna funka.
Där är 2 st små kontakter som inte är kopplade till något, men det är väl tveksamt om dem är till navin.

Om jag t.ex. skulle känna att jag kan skippa tv modulen. Går det att använda dem kablarna då? om jag drar ny kabel till antenn osv.. Eller det är ingen som vet något om detta?

Det är ny stam som gäller?
ke
12
kevin328
E46 330xi Touring -02
Hej, har samma problem, Behöver kabelstam till min med eller annan lösning. har förberedd navi fast är den minsta och har satt dit en stor 16:9 och MK4 och radiomodul BM54, men min kabelstam verkar det fattas en kabel för att få skärmen att fungera, sitter 2 uttag i skärmen (blått o vitt) har den blåa kabeln men ej den vita.
Pa
18
Padde_Malm
BMW M3 E46 Cab -02
Hejsan Kevin.
Har faktiskt fått iordning på min nu och det verkar funka som det ska änsålänge!

Har du den lilla navin från början, som inte har färgdisplay så har jag förstått det som att man måste dra ny kabelstam till navin..

Blå och lila kabel sitter i navin, vit och blå i monitorn?

Mvh
ke
12
kevin328
E46 330xi Touring -02
ah precis. den minsta utan färg, ja det stämmer blå o lila i navin och vit och blå i monitorn där fram. på min har jag bara den blå kabeln framdragen, hittar ingen vit. har försökt leta efter en stam men svårt och veta om allt passar, jag menar ifall nu det passar till navi och monitorn och så, kanske det jävlas med att inte passa till ngt annat?
Pa
18
Padde_Malm
BMW M3 E46 Cab -02
Okej.
Jag läste lite om det förra veckan för jag har en kompis som har samma skärm och navi som dig.

Han är också sugen på att uppdatera till stora skämen, men vad vi fick fram så är det ny kabel från skärmen och bak till navin som behövs.

Eftersom du har den lilla skärmen utan färger så fattas du dem kablarna som är till för att styra en enhet som är 16/9" stor med färgdisplay.

Om jag har uppfattat allt rätt.
Ska kolla och se om jag kan hitta något om det igen så länkar jag isåfall!

ke
12
kevin328
E46 330xi Touring -02
okej, ja tack det hade varit suveränt! :) annars har jag nog en kabelstam på ebay ifrån UK.
Pa
18
Padde_Malm
BMW M3 E46 Cab -02
Yes det är lugnt!

Ja det är bra.. Ebay.co.uk är bra.. Sök även på kabelbaum navigation e46 på ebay.de ..

Där kan dem med ha billiga prylar ibland..

Kikar vidare och återkommer! :)
Pa
18
Padde_Malm
BMW M3 E46 Cab -02
Jag hittade forumet där det stod om installationen som för din bil:

Kunde ej direktlänka så du får söka i sökfältet på:

Installera 16:9 navi i e46?

Där kan du följa instruktioner för installation :)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Padde Malm

Satsa på MK4 DVD istället för MK3 CD

Fördelar med MK4 DVD är följande: du använder endast 1 DVD karta,Dual layer 8.5 gb som rymmer hela europa..44 länder..,du kan uppdatera mjukvaran i mk4 så du får nattläge,svenska menyer+tal,annan startup/splash logga,du får mkt bättre grafik,snabbare kartuppdateringar i realtid,snabbare sökfunktion i menyerna

Min MK4 är betydligt snabbare i sökmenyerna än min fars Idrive baserade Navi pro i hans 530IAM-2005,fastän han uppdaterat mjukvaran 1-2 ggr..
dock är hans kartuppdateringar i real-tid snabbare för E6X har bl.a fiberoptik i kablarna..

Dagens nya BMW har HDD/hårddiskbaserad navigation..Men det är en helt annan femma:)

mk1-mk3 är som commodore 64 o amiga 500..
ska du ha en mk3,så kan du egentligen köpa en mk1-mk2 oxå..inte mkt skillnad där

bara ett tips..

vissa kanske tycker att en eftermarknads GPS är bättre,men en uppdaterad mk4 som läser DL skivor ser jag inte som sämre än en eftermarknads GPS med en sugpropp,kabel på instrumenpanelen m.m..
Hela interiörskänslan blir så mkt bättre,och det är ju som sagt inte bara navigation som finns i 16:9 skärmen.

lycka till,och god jul & gott nytt BMW år på er allesamman,förresten

min *flicka*

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.