AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.574

Felsöka bränslepump?

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Min kära 740i stannande för mig häromdagen.Tänkte först att det antagligen var vevaxelgivaren,så jag köpte en ny på BMW Helsingborg.
Innan jag gav mig på att byta den,så tänkte jag att jag kanske skulle kolla så att bensinpumpen fungerade.Slog på tändningen,men där kom inte ström alls på någon av kablarna,inte ens för nivåmätaren.
Bestämde mig för att bogsera den till en erkänt duktig mekaniker,och han ringde mig senare och sa att det var pumpen som är kass.
Han påstod att man måste "kirra",altså nyckeln till sista läget innan där kommer ström fram till pumpen.Stämmer verkligen detta?

Någon som vet?

BMW fûr allè
gO
1.407
gOry
335i Touring
Pumpen ska normalt gå en kortstund när man slår till tändningen till läge II. Men den går nog bara första gången man gör detta om bilen har ståt ett tag, sen får man nog vänta en stund till.
Så är de i alla fall på min M3.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Jo,är där högt tryck kvar i ledningen så är det ju klart att den inte pumpar mer.Men tycker att efter att den stått i 2 dagar,att den borde skickat tolv volt iaf så jag hant läsa det på multimetern..

BMW fûr allè
Prova att söka här i forumet, "bilen dog", "motorn stannade" osv.

När du försöker starta motorn, går det spänning till bensinpumpen ett par-tre sekunder. Om inte motorn startar, upphör spänningen, men du har ganska gott om tid att hinna se det på en spänningsmätare kopplad till bensinpumpens kontakt.

För att kolla om pumpen rör på sig, går det att lägga spänning direkt på stiften.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.