|
|
|
|---|---|
|
Jag hade för någon vecka sedan fått en diagnos på att ett insugsrör läckte och som behövde bytats. Tid var bokad för byte i mitten på december och bilen fullt körbar. Det började sedan med att bilen började gå ojämnt på motorvägen. Med ca 1,5 mil till verkstaden så lyckades jag ta mig dit själv och lämna in bilen. Verkstaden är schyssta nog att ge mig skjuts till hyrbilsfirman som ligger ca 1 km bort. Serviceteknikern fattar då beslutet att han skall köra min bil som han har fått nyckeln till. Bilen går fortfarande ojämnt men halvägs smäller det till, ungefär som att kamremmen går av och vi får rulla resten av vägen. Vad kan jag kräva av verkstaden i detta läge? Verkstaden är en auktoriserad verkstad och bilen är servad enligt konstens regler. | |
|
Om det är serviceteknikerns beslut fullt ut så är ansvaret verkstadens. Fri rep av eventuella skador utöver de som redan var fastlagda, rabatterat pris på ordinarie reparation och fri bil under reparationstiden. |
|
|
Det låter ju onekligen lite underligt att verkstadsteknikern som får in en bil med motorfel (jag antar att du inte direkt sagt att det är "torkarblad som behöver bytas") ändå fattar beslutet att köra den motorkrånglande bilen till verkstaden för att skjutsa kunden. Ännu besynnerligare är det att du dessutom tillåter det... Berätta gärna hur historien fortsätter. Vad är det för bil och modell? |
|
| Jag kan ju inte ett dyft om bilar rent tekniskt. Därför lämnar jag in bilen till folk som kan och tar betalt för det. Uppföljning kommer att ske i denna tråd när jag fått en diagnos. Bilen har 4 ringar i grillen. | |
|
Får man fråga vad det är för modell/motor och årsmodell? Finns någon form av garanti kvar står saken i en helt annan dager tycker jag, en Audi skall hålla länge. //Bjersér |
|
|
...jaha... så din förklaring till varför du låter verkstaden köra din motorkrånglande bil till hyrbilsfirman är alltså att "du inte kan något om bilar"? Iofs skulle det här (nästan) lika gärna ha kunnat hända när verkstaden körde bilen från p-platsen och in i verkstaden. Jag förstår att du är sur i allmänhet och sur på verkstaden i synnerhet, men tycker du inte att du betett dig lite korkat? |
|
|
Ansvarsfrågan är inte glasklar i detta fall skulle jag säga. Diagnosen var läckande insugsrör, inget direkt som föranleder ett haveri, bilen började gå ojämnt men du körde 1,5 mil till verkstaden. Teknikern kanske antog att den gick ojämnt pga tjuvluft och 1km hit eller dit kan kvitta med tanke på 1,5 mil nyss körda mil. Om bilen hackade och gick riktigt uselt är det en annan sak. Frågan är vad som gick sönder! Var det verkligen relaterat till det diagnosticerade felet eller var det något helt annat? Om haveriet var en direkt följd av läckande insugsrör kan verkstaden kanske lastas, men å andra sidan kan de hävda att "du körde ju 1,5 mil hit så det kunde lika gärna ha gått sönder på vägen hit eller när vi skulle köra in bilen i verkstan". Är det något helt annat som har hänt har verkstaden ingen skuld. Var det samma verkstad som ställde diagnosen? Vad sa de då angående om du kunde fortsätta köra bilen eller ej? |
|
|
Jag håller med ovanstående talare (skrivare) i det att ansvarsfrågan inte är glasklar. Hade den varit det så hade det ju inte varit något problem att kräva verkstaden på en hel del kompensation. Men som sagt, frågan är ju inte glasklar. I och med att verkstaden har något att skylla på så lär det bli svårt att få dem att erbjuda någon ersättning mer än att de förhoppningsvis gör ett bra jobb när de lagar den. Hade du bestämt förbjudit dem att köra bilen så hade det ju varit enklare. |
|
| Verkstaden kommer att stå för alla reparationer utan större diskussion. Det krävdes ett seriöst formulerat mail från en besviken bilägare så löste det sig. | |
| Grattis! Trevligt! Uppdatera gärna vad det var som gått sönder | |
| Skönt att det löste sig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.