|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Verkar ha ett skumt problem me bilen. Har bytt batteri till nytt. Har bytt fläcktmotståndet (effeksteg) Bilen är igång får jag eb mätning på ca19 volt Slår av bilen får ca 15,5-16volt?? Kan de var ladningsregulatorn eller generatorn som är kass? Får ingen varning på intrumentet. Ibland startar den inte. Men me start hjälp så hoppar den igång. Sen kan den gå i 3 dagar utan problem. Allt är helskumt. Bilen som gäller är 320da -07an Tackar i förhand | |
| OM spänningen verkligen är så hög som 19/16 volt bör det vara regulatorn som knasar. Den sitter troligen i generatorn så att hela enheten måste bytas. Andra möjligheter är att det är problem med batterijord eller att instrumentet du har mätt med visar för mycket. | |
|
tack för ett riktigt snabbt svar.. Misstänker de själv med regulatorn. Generatorn är en 150amp. Vad kostar en helreparation på en generator tros? Eller finns det inbytes generatorer,och i så fall var nån stans? Har mätt me 2 olika intrument o visar lika dant. Polerna är hårt åtskruvade,så där verkar de inte vara fel i alla fall Hade ett problem engång att kontakter som går till batterit inte satt åt ordentlig.. Fick klämma åt dessame tång lite,för de glappa lite i kabelskorna. ///dicka |
|
|
Kanske dum fråga, men har du 15,5-16v med motorn avstängd? Hur länge då? Borde gå ner till 12-13-14v väldigt fort om du tänder innerbelysning t.ex. Annars kanske du har en sådan multimeter som börjar visa högre och högre spänning ju sämre batteriet blir, och du borde byta batteri? :) De från biltema fungerar så. |
|
|
Ok köpte den vissligen på biltema. Kan de vara så tokigt? Ja de stämmer bra,när jag slår av bilen precis så går den ner till 15-16volt Finns de något annat som kan ha pajat en generatorn som jag misstänker själv med? Man är ju lite orolig att man skjuter sönder databoxar o allt,när den visar så högt eller kanske långsökt av mig hehe |
|
| Det är inte långsökt att saker kan gå sönder vid överspänning men 19 volt är ingen katastrof om generatorn ger så mycket. Batteriet kommer i så fall att gå sönder efter ett tag och i det läget kan spänningen bli mycket högre så att styrboxx m.m. går sönder. Kör inte bilen mer förrän du är säker på att voltmetern har visat för mycket eller har åtgärdat felet. | |
Roffa1 |
Har den Gula tångaperemetern från Biltema och den visar helt riktiga värden. jag har aldrig tidigare hört talas om högre mätvärden p.g.a att batteriet håller på att ge upp. Dicka: Byt/testa med ett annat startbatteri innan du renoverar generatorn. |
Roffa1 |
Utbytesbatteriet måste ha exakt samma amperevärde annars får den intelligenta batterisensorn fnatt. |
|
Jag har också sett mätare som visar alldeles för mycket i DC-läget när batteriet är på upphällning. Om jag minns rätt var det en gul Multimeter från Biltema. Jag har en Fluke också men den blir bara mörkare och mörkare i displayen och ger en batterivarning. Men i det läget ska man inte lita på något instrument. Jag har svårt att tro att BMW'n skulle vara speciellt känslig för om batteriet inte har samma ampertimmevärde som original. Många kör ju med lättviktsbatterier med mycket små Ah-värden och ECU kan inte veta vilken kapacitet batteriet har i verkligheten. Även med ett nytt originalbatteri kan Ah-värdet variera från 0-max beroende på laddningsgraden och elsystemet måste kunna fungera även om Ah-värdet är t.ex. 50% efter några startförsök. |
|
Roffa1 |
Monterar man dit ett nytt startbatteri med annan amperestyrka så måste det nya batteriet programmeras in i bilens el-system. Dessutom är urvalet av amperestyrka starkt begränsat. |
|
Batteriets storlek eller avsaknaden av inprogrammering av det nya batteriet i IBS är inte orsaken till eventuell överspänning! |
|
| Ja det är ju lämpligt att låta laddningssystemet veta hur stort batteri som sitter i så att det t.ex. inte matar ett MC-batteri med samma laddström som ett batteripack till en El-truck. Det jag opponerade mig mot var att "laddningssystemet skulle få fnatt om man inte har exakt samma Ah-värde" som visar på mycket blygsamma elkunskaper. Inte ens ett originalbatteri kommer att ha samma maximala Ah-värde efter ett tag som när det var nytt och Ah-värdet varierar precis hela tiden beroende på vilken laddningsgrad batteriet för tillfället har. | |
| Mät spänningen när bilen har stått över natten (starta inte). Visar den 15 V då så byt batteri i den eller byt mätare. :) | |
|
köpte nytt batteri för en månad sedan.. Bmw orginal.. |
|
|
det kan omöjligt vara 15V på riktigt efter en natt, så jag syftade på multimetern. :) Det verkar otroligt att det ens skulle kunna vara 15V efter avstängning mer än en kort period medan spänningen sjunker (ha innerbelysningen tänd, vrid på tändningen etc). |
|
|
batterit kan vell inte reden ha pajat ihop. Men ska prova en annan multimeter imorn. Återkommer mer om detta fenomen... Tack för visat intresse... |
|
|
åker o gör en diagnos nu,så får vi se vad de kan va. Var lite inne på tändlägesgivarn också. Har varit med om ett sånt fenomen på audin jag hade. Betedde sig likvärdigt me det problem jag har nu. Men multimeter är säkert kaiko som jag har... Forsättning fölljer... |
|
| Ett blybatteri med full syrakoncentration kan hålla upp till 2,15-2,17V per cell. Det innebär max 13V. Visar multimetern mer ska du lämna den på återvinningscentralen som elektronikskrot ;) | |
|
stämmer bra att multimetern var felvisande. 14,4 visa det me kompisens multim.. Men hans diagnos klara inte nyare bil en 2004årsm.. Så finns de någon trevlig själ närheten av norrköpings trakten,som kan göra en diagnos påbilen o släcka felmedelanden för en billig peng. Så vore jag riktigt tacksam... |
|
| Se ditt eget svar i tredje posten. Där står att du fick precis samma höga spänningsvärde med två oberoende mätinstrument. Går det att finna någon vettig förklaring till det nu när ditt instrument visade sig vara felaktigt? | |
|
Den ena multimetern jag hade var gamla batterier i. Kan de va så att det är fullproppat me felmedelande,så just därför all spökerier pågår. Ja bara vänta o se till diagnos har gjorts. Tack så mycket för visat intresse. Lovar o återkomma,när problemet har löst sig... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.