|
|
|
|---|---|
|
får helt enkelt ingen värme i bilen. motorn blir snabbt varm och yttertemp stämmer, men fläkten går på lägsta å drar bara kalluft. ibland går fläkten på näst fullt men ångrar sig efter några sekunder. fläkt hastighet stämmer med den visade å fläktmotstånd är bytt. finns det någon tempgivare inuti bilen som ljuger till fläktmotståndet? verkar nästan som det sitter en kortsluten bimetall givare som säger att det är 100c i bilen, förmodligen är det väl krångligare än så. tacksam för svar å funderingar | |
| Kan vell vara termostat + huset o lufta ordentligt som behövs... | |
| jo man får ju prova med nåt, motorn blir dock varm lika fort som innan detta kom hux flux å vatten finns det gott om | |
|
Kolla t.ex. detta mektips: Länk Kan vara magnetventilerna som spökar, kan fastna i öppet eller stängt läge, har jag varit med om själv på ett par äldre BMW, även om detta mektips handlar om motsatt problem. Du kan med lite tur få fart på dem (utan att skruva isär allt) genom att försiktigt knacka på dem med t.ex. skaftet på en skruvmejsel samtidigt som du kör max värme resp. max kyla, och därmed motionera dem att börja röra på sig. |
|
| kan sätta 500:- på att termostaten är paj å står vidöppen. | |
|
okaj ska testa det med ventilerna om jag hittar dem på min. luftade systemet igår och tydligen hjälpte det lite grann för fläkten går upp till hälften nu på 32gr trodde det var luftskruven som spöka å sög tjuvluft men rigo tyckte det var cirkulationspumpen som ev kärvar. banka på den så borde det hjälpa eller köp ny för 1500. lustigt om det är luft i systemet när den varit mer än full hela tiden. får misshandla den imorgon å se om det hjälper. nä termostaten e nog ok,, normal temperatur på motorn efter 1kilometer |
|
| Tror också på ventilerna. | |
|
kollade lite närmare på värmeventil för någon pump har jag tydligen inte, plockade isär den och märkte att det var tydligt glapp genom "plåten" det var alltså lite vatten uppe i "el-avdelningen" , gör detta något eller har vattnet smygjordat å kortslutit? är ju en spole andra sidan plasten å borde ju tåla vatten. någon som vet? |
|
|
Personligen skulle jag nog kolla kolla kylarvätske systemet så allt går runt som de ska väldigt vanligt att kylaren blir för kall så termostaten inte öppnar och då blir de ingen cirkulation till kupen men har man tur behöver inte motorn gå upp i över temp pga det. har hänt på en bil för mig och nu senast för en kompis samma problem |
|
|
ja detta felet hände plötsligt å när det var plusgrader ute, testat å lufta men ska nog prova igen, blev lite bättre efter. tror helt logiskt inte på ventilen för om jag drar ur kontakten är den öppen hela tiden å då borde det bli varmt men det blir det inte. |
|
| Om ventilsliden sitter fast kan det ju bli så även om du drar ur kontakten. Ventilerna jobbar pulsvis med helt öppen eller helt stängd slid. Ju mer värme desto längre öppningstid o.s.v. Om man känner på ventilen ska öppnings- och stängningspulserna tydligt kännas om ventilen fungerar. | |
|
har bytt värmeventil å nu funkar det (ingen cirkulationspump på min bil) det går inte att dra ut sladden eller koppla ström till ventilen för att testa en värmeventil, den måste öppnas å stängas för det ska funka, pulserna som får värmen att funka. =köp en ny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.