|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som varit och kikat på den seriöst banpreparerade M3:an på blocket? Länk | |
|
HEJ! Ägaren håller till på rejsa.nu och i hans racetråd köper han denna bilen på sida 6 och kallar den "den svarte" då jag fattar det som han hade en blå m3 oxå tidigare iaf. Ofta mycket trevliga killar och dem skriver mer öppet och äkta om deras bilar... Extremt mkt goare klimat i dessa trådar än här på AP tyvärr haha men det var bara ett sidospår. Detta skrev ägaren när han köpte bilen: Hej på Er! Jag väljer att fortsätta på min gamla M3-tråd med mitt senaste "fynd" i bilväg. Det står nu en helt orginal BMW M3 e36 -97:a i garaget sedan ett par månader i väntan på lite lättare modifieringar. Från början var tanken att leta rätt på en fin 328 fyrdörrars utan taklucka att ha till lite gatbils-bankörning och gärna någon Eifelresa, men när denna M3:a dök upp för en human peng så blev jag hastigt M3 ägare igen. Bilen är helt orginal så det finns lite att pyssla med som spruckna bussningar mm.. Men jag har nu ägt bilen ett tag och är mer än nöjd Först lite fakta om bilen: Det är en cosmos schwarz metallic, fyrdörrars utan taklucka med grå skinnklädsel, trädetaljer och bl a AC. Bilen har gått 16.500 mil och har full servicebok samt massor med dokumentation. Importerad från DE år 2000 sen har det varit en hel del ägare på bilen i Sverige innan jag hittade den. Bilen var läckert dekorerad med kolfiberklistermärken på A, B och C-stolparna, wunderbaum, en rejäl blaffa till vindrutedekal, lite Playboy-klistermärken och kolfibernjurar. Så det första jag gjorde var att av-strajpa bilen då jag vill att den ska se ut så nära orginal som möjligt. Nu är det bara njurarna som skall bytas ut mot lite mer orginal-look, men behöver även lacka en liten del av fronten då det är väldigt mycket stenskottsmärken så projekt rensa fronten kommer senare. Nu i första modifieringssvängen så kommer bilen att uppgraderas med följande: * Ny koppling * GAZ ställbara coilovers * GAZ/RPM ställbara camberplattor * Ställbara HR krängningshämmare * Främre och bakre Weichers fjäderbensstag * BMW X-brace * Nya bromsskivor * PFC01 belägg fram och XP8 bak * Stålomspunna bromsslangar * Bra bromsvätska * Nya bussningar både bak och fram. Blir lite aluminium, lite delrin och några orginal. Har även satt på Toyo T1-R på orginalfälgarna, blir bra som gatdäck. Planen är att ha bilen klar till BMW's körning på Gelleråsen och där testa lite olika inställningar.. kommer att bli på gatdäck till att börja med. Sedan kommer jag plocka av bilen lite onödig vikt steg för steg men kommer att behålla t ex AC'n för komfortens skull. Har i kväll börjat att riva ner framvagnen och tar därefter bakvagnen och hoppas som sagt vara klar med de första modifieringarna innan jag når pensionsålder. Lite halvdana bilder, ska ta lite mer bilder när bilen är ihopskruvad och tvättad Länk |
|
|
SÄLJARENS SISTA INLÄGG: Lördagen den 10:e september hade jag och den svarte premiäråkning på Barkaby flygfält. Bilen hade innan det varit hos SMR och hjulvinklar och annat var nu som det skulle. Dagen till ära så åkte jag på gatdäck, och då kopplingen tar lite för långt ner för att jag skall känna mig helt bekväm så åkte jag konstant på 3:ans växel.. 3:ans växel är en mycket bra växel, och jag förstår inte varför man ska ha SMG och liknande när det går utmärkt att åka på bara en växel i allt från 20 km/h till 100+ km/h.. förutsätter förvisso en glad motor och det har verkligen dessa gamla M3:or Då mina gatdäck är försedda med bredare hjul bak än fram så var bilen mer än lovligt understyrd, så det var inget dramatiskt alls att åka runt på banan.. fick verkligen provocera bilen (på 3:ans växel) för att kunna åka lite brett. Nu var väl jag och bilen inte bland de snabbaste på banan utan det gick sakta men detta initiala test gjorde att jag känner att det är dags att få ut bilen på R-däcken innan snön kommer.. gärna oxå på en lite längre mer utsträckt bana då denna typ av körning, konbanaslalomframochtillbax, förvisso är rolig och utmanande men den leder tyvärr till att jag blir lätt åksjuk Summeringen av den första testdagen är ändå att bilen känns solid och trygg, att det vore kul att använda fler växlar än 3:an (inget negativt då det som sagt är en mycket bra växel), att chassit känns bra även om jag tror att mina bakfjädrar är lite i hårdaste laget.. Har jag dämparna bak i för mjukt läge så blir bilen gungig men när jag spänner på dämparna bak så är bilen ganska hård bak.. men jag behöver få på rätt däck för att verkligen börja experimentera med dämparhårdhet osv.. Sen vill jag verkligen hålla med de som kommenterat det här med en riktig stol och riktiga bälten, för att åka med 3-punktsbälte på orginalskinnstolar.. tja, det blir krampaktiga nödlösningar som leder till stora blåmärken på höger knä för att hålla mig kvar i stolen.. och orginalratt på bana?? Nope, inte bra det heller.. Min bruksbil har mindre och tjockare ratt än vad M3:an har orginal så det känns lite som en bussratt.. Men kontentan är ändå att en gammal M3:a med bra chassi är en riktigt kul bil att leka med för en rimlig summa pengar :-) Men jag kan ändå inte komma ifrån att det fortfarande är en stor skillnad mot min förra M3:a som även var lättad och hade både skalstolar och 6-punktsbälte.. och på nåt sätt så var den bilen bra mycket piggare och roligare att köra.. så om jag behåller bilen så finns det fortfarande mycket kvar att göra för att även denna bil ska bli en lika bra banåkabil som den förra var.. |
|
| Ingen som har kikat på bilen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.