|
|
|
|---|---|
| Har tagit lös toppen för byte av packningen Såg att de var olja i alla hålen för toppbultarna. Så undra om nån har nån erfarenhet av de och kan säg hur de har kommit dit | |
| pga dålig packning? ;-) | |
| En del motorer använder sig av bulthålen som returkanaler för oljan. Har inte skruvat med BMW-motorer nog mycket för att säga att det är så. Men så länge inte oljan hamnar i vattnet, eller kommer ut på utsidan spelar det ju mindre roll. | |
|
När den auktoriserade verkstaden bytte topplock på min m30-motor var mekanikern extremt noggrann med att suga bort varenda droppe olja från bulthålen, annars riskerade blocket spricka vid återmontering enligt honom. Därför har jag svårt att tänka mig m30 använder hålen för oljeretur. Däremot rinner det lätt ner olja och/eller vatten när man plockar bort topplocket. |
|
|
M30 har som sagt inte hålen för toppbultarna som retur för oljan. Dom har hålen som oljekanaler till toppens smörjning. Hålen i toppen för en topplocksbult fram och en bak leder olja för smörjning till topplockets vipparmslager, kamaxellager samt för smörjning av kamnockarna. Så att det rinner olja ner i de gängade hålen för dessa två topplocksbultar är inte konstigt. Men jag hittar oftast mer eller mindre med olja även i de andra gängade hålen och den oljan måste komma från toppbultens huvud. Det skvätter ju rejält med olja i hela utrymmet där kamaxel och vipparmar befinner sig. Per L |
|
| Okej så då är de Inge fel på blocket då ? | |
|
Att man har olja längst ner i de gängade hålen för topplocksbultarna innebär inte alls med automatik att det är något fel på blocket! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.