AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.728

Häftig ny Toyota, GT 86

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Se följande artikel: Länk

"Toyota FT-86 blev GT 86
Den lilla sportbilen är nu officiell
Nu är äntligen Toyotas lilla sportbil officiell. Efter flera månaders tjat och väntan är det här alltså så Toyotas version av samarbetet med Subaru kommer att se ut. Men den byter namn, till GT 86, för att hedra företagets GT-arv och då speciellt klassikern AE86 som inspirerat bygget från början.

Bilen ser väl nästan ut som vi har väntat oss, men som väntat lite mer nedtonad än konceptet som tidigare visats upp. Insidan får lite kolfiberdetaljer, sportiga mätare och en stor skärm i mitten som sköter stereon och naven. Ratten sägs också vara den minsta som någonsin satts i en Toyota med sin diameter på 365 millimeter.

GT 86 är 4.24 meter lång, 1.28 meter hög och 1.77 meter bred, vilket enligt Toyota gör att bilen blir den mest kompakta fyrsitsiga sportcoupén på marknaden idag. Under huven sitter som väntat en boxerfyra från Subaru på 2.0 liter och 200 hästar, 205 Nm. Till den sitter en sexpetad manuell låda som standard men en sexstegad automat finns att välja till. Krutet skickas till bakhjulen som sig bör på en sportbil. Den låga vikten på 1 180 kilo bidrar säkert till den sportiga känslan."

Vad tror ni om den här bilen? 1180kg, 200 hästar och bakhjulsdrift i en hyffsat snygg kaross. Känns spontant som den bör vara riktigt kul att köra.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker den ser "risig" ut. Inredningen ser plastig ut och formen redan daterad. Till och med Hyundai Genesis med gedigen (och är dessutom snyggare).

Men med det sagt; kombinationen 200 hästar och 1180 kg låter trevligt. Att fler tillverkare tar steget mot RWD med sina förarorienterade bilar är också fint. Men jag tror inte att de kommer flyga ur hallarna direkt.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tyckte om bilen!
Cool uppkäftig design.
Men det lågt placerade displayerna på mittkonsolen var är det för gammalt skräp?
Så där såg det ut i bilarna på åttiotalet. ;)
Och den där låga placeringen som man aldrig ser fungerar inte heller.

Jag hade en Audi Cab med 3 st mätare på samma idiotiska plats.
Jag tror jag läste av instrumenten EN! gång när jag köpte bilen..
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Sammafattar det med; mja.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kolla också blinkersspaken och typsnittet i digitaldisplayerna i mätarna. Mazda 323 -94 hälsar...

-------
//Lövet
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tycker det är många biltillverkare som inte håller ihop
"den röda tråden" när det gäller instrumentering och instrumentbelysning.
Många kör med en hyffsat modern anrättning i instrumenthuset, sedan klåpar man dit
några totalt avvikande isntrument/displayer i mittkonsolen som ser ut att komma från en helt annan bil,
i värsta fall tidsepok!.

Ett bra exempel på det är nyare VW Tiguan. Jämför instrumenthuset med den påklistrade billiga panelen med blå!!? displayer på mittkonsolen.

På en riktigt genomtänkt premiumbil ska det kännas enhetligt, tydligt och modernt hela vägen.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
"Vad tror ni om den här bilen? 1180kg, 200 hästar och bakhjulsdrift i en hyffsat snygg kaross."

Absolut! Har själv 122hk / 1200 kg, och har redan hur kul som helst :)
På med fler hästar, bakhjulsdrift och låg tyngdpunkt (tack vare boxern) - voila!
Stylingen är väl sådär, men det är ju en smaksak liksom...
Fast en Toyota är väl knappast en premiumbil?... Jag ser personligen inga problem med att inställningen till klimatanläggningen sitter i mittkonsollens nederdel. För övrigt så verkar det vara en trevlig liten sportbil som dom har tagit fram och eftersom den är tänkt att bli rimligt prissatt får man nog förvänta sig att det kan brista lite i vissa detaljer. Kul att man bygger en skapligt lätt sportkupé.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja det roliga är att de bygger bakhjulsdrivet och att karossen inte ser helt ut som skit :) Jag kan mycket väl tänka mig att provköra en om den kommer att finnas tillgänglig i Sverige.
Bra gjort av Toyota.

Utseendet är hyfsat, tillräckligt bra tror jag, men helt rätt tänkt sammantaget (bakhjulsdrift, lätt osv).

Gillar bilen starkt i profil, fronten är ok också men den relativt höga bakdelen något mjäkig med tveksamma baklampor, dock fina pipor.

Toyota har kanske högst kvalité av alla bilmärken i det allt tightare sub premium segmentet, även om solen också har sina fläckar. Lexus är väl deras premium märke.

ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
problemet ligger i priset anser jag. i början av utvecklingen av denna toyota och systebilen från Subaru så snackades det om ett riktigt lågt pris. runt 200.000 SEK.

men läste nu nyligen på autocar att den räknas kosta 28.000 pund och det lär ju betyda att den kostar ca 350.000 SEK här hemma. För det priset får man ju en fullutrustad Hyundai Genesis Coupe med 350 hk sexa.

eller, vad säger ni?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att jag vilken dag som helst väljer Toyotan. Det är vad jag säger i alla fall.

-------
//Lövet
tyckte den var riktigt cool även om konceptet var mycket snyggare.. ska bli intressant att se hur de prissätter denna bil
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Snackas om 26k GBP och 20k USD. Känns vettigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.