AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.182

Alternativ till sportchassi E91

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Går det att "sportchassikonvertera" en bil utan sportchassi? Är det ekonomiskt försvarbart eller ska man bita i det sura äpplet och dega upp vid inköp istället?

Det finns nämnligen inte så många bilar med m-sport inom min budget, och tyvärr verkar det inte finnas så många dynamic heller. Det stora flertalet är utrustade med comfort, advantage eller comfort+advantage.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Advantage edition innehhåller M sportfjädring!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lägger till att Comfort o dynamic blir Advantage! Samma utrustning!
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Nej, tror du har fel :), comfort+dynamic blir advantage förutom just sportchassiet och lite annat. Kan dock ha fel på tidiga modeller av E91, men i konfiguraton på bmw.se så gäller följande:

comfort:
takreling
pdc bak
armstöd fram
autom. avbländningsbar backspegel
farthållare
klimatautomatik
regnsensor

dynamic:
fälgar
sportratt (alt m-sportratt)
m sportchassi
belysningspaket
sportstolar
strålkastarspolare
xenonljus

advantage:
interiör
fälgar
radio prof.
takreling
pdc bak
sportratt (alt m-sportratt)
armstöd fram
autom. avbländningsbar backspegel
belysningspaket
farthållare
förvaringspaket
klimatautomatik
regnsensor
sportstolar
xenonljus
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Ska tillägga att det gäller 325/330 bensin/diesel.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Eftersom dynamicpaketet innehåller både sportstolar och xenon hade jag gissat att majoriteten av E91 bilar hade det. (Och därmed också sportfjädring).
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det är tyvärr du som har fel! Du skall nog titta en gång till! :
Advantage Edition för BMW 3-serie Touring
Takrails

Advantage Edition innehåll: Takrails, Automatiskt avbländande backspegel, Armstöd fram, PDC bak, Regnsensor, Klimatautomatik, Farthållare, Radio Professional, Lädersportratt, Lättmetallfälg V-eker 285* eller Lättmetallfälg Stjärneker 286*, Sportstol fram, Xenonstrålkastare, Belysningspaket, Förvaringspaket, Interiörklädsel tyg/läder Impuls, M Sportfjädring.

Länk:Länk

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan tilläga att det går att ta bort om man ej vill ha det. Så gjorde original köparen av min bil.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
@Joofa: Nej, faktiskt inte, det verkar som merparten väljer comfort, advantage eller comfort+advantage.

@gaspo: Jag tror iofs att den här "Advantage Edition" inte är samma som ett klassiskt advantage paket. Kolla själv in i konfiguratorn: Länk Väljer man bara advantage så får man inte med m sportchassi, kod 704 i den detaljerade översikten.

Dock trevligt att veta att det går att ta bort, frågan är vad det kostar att sätta dit :)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det går bra att "sportvagnskonvertera" bilen i efterhand om TS avser att förbättra väghållningen. BMW's egna s.k. M-sport chassin är inte mycket mer än rent utanpåverk och vill man ha bättre väghållning med bibehållen komfort är det andra typer av fjädrar och stötdämpare som gäller, s.k. mono-tube dämpare som löper lättare och inte går trögt när de utsätts för sidokrafter.

Bilstein i Tyskland har modellanpassade chassikit och till en del modeller finns även chassikomponenter från Öhlins.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
@R1000: tänkte inte ens på tredje part, tack :)

Det är kombinationen av en estetisk sänkning och styvare chassi jag är ute efter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.