AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.269

Problem med oljepåfyllning 5hp18

p0
8
p0ppen
525ia -94
Hej!
Har haft lådan inlämnad på lamellbyte & har nu satt dit den.
Men får inte till det med oljenivån.

Följde gör-det-själv guiden. Fick i först 3liter, startade sedan upp bilen & fick i 1 liter till. Men efter det är det stopp. Någon som har någon som helst idé om vad som kan vara fel?
Nån som vet den ungefärliga mängden olja man ska ha efter att hela systemet har varit tomt?

& någon som vet hur ungefär hur lång tid det tar att få upp tempen till ca 30grader? Stoppade i en digitaltermometer, men den steg aldrig i temp. Hade bilen igång i 20-30min.

Mvh
Bo
29
Bobi40
BMW 520i Touring med 2.2 170hk från 2002 5vxl man.låda
Nja jag tror inte att det går att mäta temp på oljan så där bara,man måste koppla dator och köra på FORDONS EGENDIAGNOS och sen kommer man på kanal 12 osv.Anars det tar ca 10 min så tempen är upp mot 40

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
10.5 liter är det i lådan när den är full.
p0
8
p0ppen
525ia -94
Okej, tack för hjälpen. Men hur ska jag få i resten av oljan?hur jag än gör så får jag inte i mer än sammanlagt 4liter olja :/
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Det stemmer at du bare får i ca 4l olje,skal du byte all oljen må du ta en flush.
p0
8
p0ppen
525ia -94
Men det är ju så att hela systemet var tomt. Så just nu så är det bara 4liter allt som allt i systemet. Så det ska ju i lite drygt 6liter till. Men när jag fyller på så rinner det över.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Søk på forumet olja and 5HP18 så finner du svar,olja må fylles i intervaller.
p0ppen,
Olja i convertern när du skruvade lådan på plats?

mvh/ Anders
p0
8
p0ppen
525ia -94
Det hade jag inte :/
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om jag inte har helt fel så ska momentomvandlaren passas in i spår till automatens oljepump vid montering?:

Länk

"Jag kan även passa på att fråga då jag läste runt lite mer här på autopower ang momentomvandlaren och hur lätt det är att pajja oljepumpen i lådan.
Jag bytte lådan förra helgen och momentomvandlaren trillade ur lådan en bit. Ingen olja rann ur den dock. Vi kollade på hur spåren till oljepumpen satt och stoppade i momentomvandlaren ordentligt så att spåren verkade hamna rätt.
Första frågan:

* Spelar det någon roll hur man sätter dit momentomvandlaren så länge som det åker i spåren till oljepumpen ordentligt? alltså så att men skjuter in den hela vägen in. det går inte sätta den uppochner eller att den måste vara i exakt rätt splines även på axeln som sticker ut?
Jag har inte startat bilen sen vi bytte låda.

Vi lyfte upp lådan och jag höll fast momentomvandlaren så att den inte skulle trilla ur spåren till oljepumpen. Jag fortsatte att hålla fast momentomvandlaren medans polarna skruvade ihop motor och låda. När motorn och lådan var ihopsatta så skulle vi skruva fast momentomvandlaren i svänghjulet, men då var det en liten glipa mellan momentomvandlaren och svänghjulet, så jag var tvungen att flytta fram momentomvandlaren lite för att kunna skruva fast den (Det kändes som att jag fick flytta fram den en bit i alla fall. Är detta möjligt eller fick jag bara för mig att det blev så när polaren drog i skruven?).
Fler frågor:

* Varför var det en glipa mellan svänghjul och momentomvandlaren när motor och låda var ordentligt ihopskruvade (jag är 100% säker på att motor och låda satt ihop ordentligt)? Det satt inga distanser eller något varken på min bil eller donatorbilen. Momentomvandlaren kommer från donatorbilen.
* Kan momentomvandlaren ha hoppat ur oljepumpens spår när jag sköt ut den en bit? Det kändes inte som att den gjorde det. Borde inte momentomvandlaren ha tagit emot svänghjulet när vi skruvade ihop motorn om den satt fel?
* Går det att dubbelkolla så att den sitter rätt utan att ta isär det igen innan jag drar igång bilen så att jag inte pajjar något?

Momentomvandlaren. Finns inget "uppochner". Man känner att den greppar nånstans och glider på. Ett litet spel är normalt. När det blir fel är det som du antyder att den inte kommer rätt på från början i spåren och när man sen drar ihop motor och låda tvingas det ihop på fel sätt. När man monterar mo på verkstad brukar man ha lådan på högkant och snurrar fram och tillbaka på mo (tom på olja förstås) tills den hittar ett spår som den glider på i utan problem. Både vid demont och mont är det viktigt att man drar försiktigt och rakt så att inte lager och axeltätning skadas och man ska kolla dessa visuellt på en beg låda innan mont. Man vet inte hur de som demonterade lådan hanterade mo. (Att mo inte läckte/inte var full? kan tyda att de haft ute mo och fibblat med den.) Tyvärr inget sätt att dubbelkolla efter montering.

Momentomvandlaren fylls först när pumpen går, dvs det blir i andra fyllningen med olja som sker med motorn igång.

molle"
p0
8
p0ppen
525ia -94
Tror att det är problem med pumpen. Styrs den med någon elektronik? Har upptäckt att bilen drar ur batteriet när den är igång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.