|
|
|
|---|---|
|
I denna video visas en M5 spärrdifferential en lamelldiff med 25% lockup, va nu en de betyder. Som man ser så klarar E39 inte sig upp för rullbandet. M6 klarar de galant med sin variabla M differential. Hur kommer de sig att inte E39 klarar de? För den kan ju överföra kraft till de andra hjulet med sin lamelldiff. Länk 135i har en ELSD, som fungerar genom bromsarna för att verka som en LSD. E39 kom utan lamelldiffar men dom har ju ASC systemet som kan bromsa ett spinnande hjul för att ge traction. Man kan hålla inne ASC knappen i 10 sekunder för att bara behålla bromsverkan och att den inte ska sänka motorkraften. Enligt många på olika BMW forum för BMW har aldrig redovisat den funktionen vad jag förstår. Men iallafall enligt min BMW manual så kan man jämföra ASC med en diffbroms. Men många säger att den fungerar dåligt jämfört mot 135ans. Fungerar ASC med knappen intryckt i 10 sekunder som en ELSD eller hur funkar de? | |
| Min M5a drar på bägge hjulen hela tiden. Undrar om den inte kommit upp om DSC varit på ? | |
| Man kan ju undra varför dom försiktigt tuggar med dom första två bilarna för att sedan ösa gärnet med den silvriga? | |
|
Vid 2:58 säger han att högra hjulet kan överföra 1,6 ggr så mycket moment som det vänstra. Vad kom det ifrån? Det låter ju en en torsendiff där andra hjulet = ena hjulet * en maxfaktor (typiskt 3 eller så), vilket innebär 0 grepp = 0 moment på ena hjulet = noll drivmoment på andra hjulet. 25% lamelldiffbroms ska ju bromsa varvtalsskillnaden på axeln? Dvs noll moment och mycket varvtal på ena hjulet skall resultera i icke-noll moment på andra hjulet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.