|
|
|
|---|---|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Satt och läste lite i en instruktionsbok för en E3 2500 från 1969 och blev något förvånad över den högsta tillåtna hastigheten med snökedjor var satt till 170 km/h Länk :-) Jag skulle inte känt mig helt komfortabel med att swischa fram i 170 km/h med snökedjor, och framförallt inte ha någon tanke på att åka fortare än så. Men det var kanske annorlunda förr. Här fanns säkerhetsbälte bara som tillval och personen på bilderna i instruktionsboken hade bilhandskar på sig. Då kanske det inte vara några problem med att köra 170 km/h med snökedjor :-) Eller ett tryckfel... |
| Det var bättre förr! :-D | |
| snyggt att det står i ett stycket högre upp att 130km/h inte borde överskridas ;) | |
|
130 km/h avser vinterdäck. Snökedjor är alltså bättre än vinterdäck? /Erik |
|
|
He,he...det var bättre förr helt klart ;) Tacka vet jag " gamla trenollan"....snacka om att vara före alla andra biltillverkare i utvecklingen då.. Jag menar 170hk redan på 60-talet med 2800 och i början 1970-talet 180hk i "vanliga" 3,0S och 200hk i 3,0Si modellen...t.ex. :) Klart att det var lite jobbigt att behöva hålla max 170 km/h med dessa "överprestanda bilar" trots snökedjor och halt så in i h-vete ;) Men jag undrar också lite om det inte skulle stått max 70km/h, men vem vet.. Mvh Janne. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Visst var det bättre för! Kolla bilhandskarna i bilden från instruktionsboken! Sådant ser man inte i dagens instruktionsböcker - det är mest mugghållare och hur man ställer in automatisk temperatur på rattvärmaren... :-) Länk Gissningsvis har Tryckfelsnisse varit framme, för i senare instruktionsbok (E12 från 70-talet) så har de dämpat sig till mer rimliga 70 km/h :-) |
|
Liknande bilhandskar har faktiskt också jag (svart läder)...ligger framme i E32:an :) Jag får dock inte ha dessa på mig när någon närstående åker i bilen...av någon anledning ;) Mvh Janne. |
|
|
Janne T Lider med dig, klar du borde ha dina körhandskar på dig när du vill :) |
|
|
"Tacka vet jag " gamla trenollan"....snacka om att vara före alla andra biltillverkare i utvecklingen då. Jag menar 170hk redan på 60-talet med 2800 och i början 1970-talet 180hk i "vanliga" 3,0S och 200hk i 3,0Si modellen." Ja, redan där började miljötänksdumheterna med små minimotorer, tack och lov hade den inte drabbat min bil som hade 390hk 1970. ;-) MVH Jimmy |
|
|
Jimmy Profit: Skulle ha lagt till i "trenoll" snacket>>>"med bilar som också hade komfort och var möjliga att svänga med" ;) Mvh Janne. |
|
|
Svänga kan jag med (bara det inte går för fort..) =) MVH Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.