|
|
|
|---|---|
|
Hej! Farsan köpte en 320iA Touring E46 -02 (M54 automat) för ca 2 veckor sedan. Vi har upptäckt lite defekter, som jag har fått svar på tack vare en del sökningar på forumet, däremot är det ett frågetecken kvar som jag inte har hittat. Automatlådan verkar vara lite förvirrad när man kör på vanliga "D" läget vid jämn hastighet. Igår lånade jag bilen för att göra en hämtning från arlanda. På returvägen så var det givetvis fullsatt i bilen med massa bagage, efter att ha kört ca 30 minuter motorväg så kom vi fram till mindre småvägar närpå slut destinationen. Då märkte jag att det vibrerade lite i baken på bilen vid lätt gaspådrag. Det vibrerade alltså bara i typ 1 sekund (lite lätt) när jag rörde gasen. Efter att ha lastat av bilen med passagerare och bagage begav jag mig hemmåt, då var det inga som helst problem. Skulle senare ut och hämta svärmor på kvällen, varpå jag behövde ta motorvägen för att komma på plats, märkte jag att jag fick vibrationen igen. Efter några tester kom jag fram till att jag kunde framkalla detta genom att ligga stabilt på 100km/h, automaten på "D" läge, gaspedalen ca 2 cm nertryckt stabilt. När jag kollade på varvmätaren så pendlade den mellan 1000-2000varv varannan sekund. Den gick alltså mot 2000varv, nästa sekund hoppade den till 1000varv, sedan tillbaka till 2000varv nästa sekund. Det var när den gick mot 1000varv som de lätta vibrationerna uppstod. Kör jag på "S" läge så klarar den sig lite bättre. Men varför pendlar den växel sådär vid jämn hastighet och konstant intryckt läge på gaspedalen? Jag fick variera gasnedtrycket (alltså aldrig vara still med foten) för att varvtalet inte skulle pendla. Notera att den gör så även på sportläge "S", men ju med att den håller högre varv så vibrerar inte bilen eftersom den inte hamnar i "orklösa zonen" vid 1000varv. Jag har provat det mesta med lådan, kickat, kört "manuellt" kört både lugnt och hårt, den funkar som den ska göra, inga konstigheter. Någon som har stött på liknande, med pendlande varvtal vid jämn gaspådrag? MVH / Martie | |
|
Hej igen! Nu hittade jag en annan tråd med samma problem! Den är bättre beskriven jämfört med min dåra. =P Jag skyller på att jag finner för många ord. Länk Farsans automatlåda har då inte hunnit komma in lika djupt i problemet ännu, men kan ju vara bra att förebygga så man slipper byta låda. Det precis som beskrivet i den andra tråden. Känns som man åker på vita varningslinjerna på vägen, från bakvagnen, när det vibrerar. Jag har också märkt att det är en fördröjning när man växlar manuellt, men trodde att det var rätt normalt. Vad jag menar med fördröjning är att den växlar ca 2 sekunder efter att jag har "agerat" med spaken. Ska det vara så eller ska den växla omedelbart efter spakrörelse? MVH / Martie |
|
|
Det är ju lite fördröjning när man växlar manuellt, men max en halv sekund skulle jag påstå. När det gäller jämn fart 100km/h så borde det ungefär motsvara 2000 varv på lådans högsta växel, dvs. femman. De 1000 varv du ser på varvräknaren borde då inte motsvara en uppväxling, eftersom det inte finns någon högre växel, utan någonting annat. |
|
|
Hej Aros! Osäker om det var 100km/h jag höll, var mest ett exempel, men det spelar ingen roll vilken hastighet. Så länge jag håller jämn hastighet och konstant samma läge på gaspedalen så vill den hoppa mellan 2 varvtal. Farsan lämnade in bilen idag, vi får se vad de säger. MVH / Martie |
|
|
Farsan fick en annan bil i ersättning av firman (Halms Bil), utan tjaffs, pga att de inte kunde fixa den. Rekommenderar starkt den firman! Därav att jag tyvärr aldrig fick reda på felet. MVH / Martie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.