|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte svära lite i kyrkan. Har pixelfel på radiodisplayen i E39 så det är svårt att läsa av klockan. Att reparera detta verkar bli för dyrt med tanke på att bilen kan rasa relativt snart. Har letat efter klocka som lyser då bilen är igång så det fungerar även på vintern. Någon som har förslag?? | |
| Bra tips. Skall skruva när jag får tid. Hur bökigt är det att göra detta? Det finns inget mek.tips? | |
| Här finns en DIY för e38, borde vara användbar för e39, Länk | |
| Tack bägge! Det verkar inte omöjligt det här. Lite pirrigt att plocka med breda flatband. | |
| Jag skall också fixa MID'en på e39'an och huvudinstrumentet på e38'an framöver. Köper nya kablar från AKSpeedo eller Länk | |
| Hade funderingar på att laga min AC-display med hjälp av mektipset men går det att köpa ny kabel så känns ju det stabilare. Är den bara att byta elle också? Någon som gjort det? | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Jag har själv testat mekartipset där man med aceton frigör ny yta som ska göra kontakten bättre och det är pilligt som in i he.....te. Tror man ska satsa på en ny remsa och innan projektet ska man vara på gott humör. Tålamod är nog det viktigaste här. |
Men det går ju! |
| Finns det någon beskrivning om hur man får loss radion (på E39 eller liknande). Kan vara bra att ha med en länk här för att komplettera diskussionen. | |
|
Toppen! Kul med sådan respons. Det verkar vara många som är intresserade att fixa dessa problem. |
|
|
Har nu åxå beställt från AKspeed. Fick lite extrainfo från dem. Tydligen fler modeller på väg. "Yes very common problem for BMW Range Rover and Mercedes, also a lot of later model cars are getting the same problem (BMW E90 Radio Display, Discovery 3 Radio Display) we are working on new ribbon - LCD kits for these new models and many more, new ribbon kits will be released over January and next spring, keep an eye on our web site for news." |
|
Det viktigaste är att ta det lungt och känner man sig irriterad så ska man lägga ner det för dagen. Det finns en lång metallskena som skall klämmas av. Där i ligger en skumgummilist som med jämn tryck pressar remsan mot kontakterna på kretskortet. När man tar av sin gamla remsa så blir det en del rester av vad som verkar vara lödtenn. Det här går ju att skrapa bort långsamt med precisionsskruvmejslar men det kan eventuellt sitta kvar. Det här är jag själv lite osäker på. Sedan när man lägger på den nya remsan så kan det vara bra att tejpa lite i kanterna på sidan så att den inte rör sig sidleds medans man lägger tillbaka skumgummit och metallskenan. Kan vara bra att eftertrycka skumgummit in under skenan när den är på plats men använd då något av plast för att trycka in den längre in i skenan. Jag lyckades få min att fungera bra förutom en enda pixel som jag aldrig lyckades laga. Men tänk på då att jag använde aceton för att frigöra mer kontaktyta istället för att beställa ny remsa. |
| Så actonrengörningen är bara på plastremsan inte på kretskortet? Eller kör man på bägge? | |
Aceton var bara på remsan eftersom det finns ett gummi/plastskickt som ska "frätas" bort för att frigöra mer kontakt på remsan. Men att rengöra kontakterna med aceton går också bra. Se till bara att du inte skvätter mycket. Rengöra kontakterna med väldigt lite aceton på öronpinnar. Se till att inte få aceton på displayytan för då blir det märken som du inte blir av med (av egen erfarenhet). |
Ser nu att i länken ovan där de gör processen på en e38 så rengör de kontakterna på kretskortet ordentligt. Det blir ju gamla rester av remsan kvar när ni drar av den. Testa med lite aceton för att få bort dessa. Fungerar inte detta så kan man försiktigt skrapa en i taget med en miniatyrskruvmejsel och sedan rengöra allt med aceton. Man kan inte vända på den gamla remsan som vissa tror. De slits ju sönder när ni drar av den coh det är dessa rester som ska bort från kretskortet. |
Och en till sak som ska nämnas. E39:ans MID är inte likadan som e38:ans men skruva en sak i taget för att få loss del för del. Tror att bakgrundsbelysningen skiljer sig åt. Fronten på MID i e39:an kan lossas från kretskortet om man även plockar av två kablar med röda plastadaptrar som man kan få loss och lyfta upp. Kablarna trycks i princip ner in mellan kontaktytor på kretskortet och på så sätt skavs isoleringen på kablarna bort och får kontakt med kretskortet. Två små hakar på sidorna ska tryckas åt sidan och då får man bort det röda locket. Sedan sitter kabelremsan nedtryckt i dessa och kan fås upp försiktigt. Dra inte i kabeln utan få bort de röda locken först. En ligger i mitten på kretskortet och har lite fler kablar medan den andra är lite mindre. Kom ihåg hur dessa var vända. Ta kort så ni kan vara säkra när ni monterar tillbaka allt. |
falsterbo hus gick det med bytet av remsan? Har det hänt något? |
Synd! Hoppas att det allvarliga löser sig - remsan kan nog vänta ett tag. |
| Jag fick remsan idag så vi får se när jag får tid att klämma dit den. | |
Man ska nog vara två när man lägger dit remsan och skenan. Blir jobbigt att göra det själv. stugsittaren håll oss uppdaterade när du väl påbörjar processen. |
|
Hade ett helsicke med remsan. När jag först bytt blev det sämre på ovandelan av displayen. Efter nästa isärplockning och omtejning på något ställe blev det ännu sämre. Hela övre hälften var i stort sätt helt dött. Endast enstaka pixlar lyste. Gav dock inte upp och efter att ha klämt till metallisterna som fäster folien vid displayen och kretskortet blev det perfekt!!! Klämning bör ske med stor respekt OCH NÄR DE INTE SITTER på display eller kretskort. Felet var förmodligen att de blev för slappa trots försiktig avmontering. Oxå viktigt att trycka ner gummilisten ordentligt och jämnt över hela bredden. Jag drog tom ut den så den blev tunnare då gick den lättare ner i springan. Den sticker ut med en 15 mm på ena sidan hoppas inte den glider in längre på andra sidan. Där finns det ingen marginal. Väldigt nöjd just nu. (Hade redan kollat in priser på på nya MID/Radio från skroten under processen.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.