AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.181

Krångel med värmen i E39 -97

Na
20
Nathalie
523i -97
Har ikväll haft jätte mycket problem med värmen i bilen, de börja med att vi stod och surra på stan och när vi skulle fara en sväng så kom de aldrig varmluft, hade på 26 grader men de var som att rutorna var öppen i bilen (vi har bara 4grader ute just nu) nåväl, stannade till på max och gick in och surrade och efter ca 45 minuter när vi skulle fara igen då blåste de varmt, vad hände där lixom?

Körde hem kompisen och påväg till henne började de blåsa kallt igen efter några minuter blev de varmt och sen börja de blåsa svinkallt IGEN...

Är de nån som känner igen de här felet och kanske kan guide mig hur jag ska lösa de? Kan ju inte sitta i en svin kall bil när vi har -20:S

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få:)
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Kan vara en luftficka i kylarvattnet, alternativt alldeles för lite kylarvatten. Kolla först nivån i expansionskärlet när bilen är helt kall, tex på morgonen.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Läckage i kylsystemet gissar jag på. Då får du in luft samtidigt som det försvinner kylvatten. Kolla expansionskärlet när den är kall, som scorpower skriver, men kolla också efter pysningar och fukt när den är riktigt varm. Det blir tryck i kylsystemet när den är varm så det är lättare att kolla efter läckor då.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Kolla även att den lilla fläkten i AC-panelen funkar. Står den still kan man få väldigt konstig värme.
Na
20
Nathalie
523i -97
Okej ska kolla här på en strax innan jag ska iväg men vars sitter ACpanelen? :$

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
AC-panelen=där alla knappar och displayen för värmen sitter.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Jag har haft en trasig kylarslang mitt under insuget. Kanske samma? Ta bara bort plastkåpan så ser du den.
Na
20
Nathalie
523i -97
Fyllde vätska men de fortsatte pendla mellan kallt och varmt:S

Snöar och är kallt så ska kolla sen uti de där med slangen:D
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Jag har med samma problem. Men jag har testat med att luftat bilen ordentligt och även bytt ac panelen. Har inte någon värme alls. Har man stått i 1 timme typ så blir det lite ljummet men inte mer än så. Vad kan det vara?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Brukar vara luft i kylsystemet när det blir problem med värmen. Luft i kylsystemet = läckage någonstans = inte alls bra.

Håll koll på temperaturmätaren framöver om du tänkt åka vidare med bilen utan att åtgärda.

Jag skulle råda till att göra en luftning + kylsystemläckagetest på verkstad. Kostar inte så överdrivet mycket och är väl värt pengarna.

Det finns en uppsjö till anledningar som ger dina symptom tyvärr ..
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Det sitter ju elektroniska värmeventiler som reglerar varmvattnet in till värmepaketet i kupén.

På E38 sitter denna enhet i motorutrymmet, på vä framskärm, nära torpeden (vet inte vart den sitter på E39) Plockar man isär dem så kan man se spruckna membran eller att de beckat ihop.. Som felsökning kan man ju testa att koppla förbi dem. (Funkar dom inte så borde åtminstone ena slamen fram till ventilen vara varm, efter en tids körning)
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Slamen = slangen
Na
20
Nathalie
523i -97
Hmm.. bilen tar fortfarande vatten men får behålla värmen iallafall:)
Har dragit åt alla slangklammer och när jag tog bort plasten kunde jag inte se att de läkte nånstans.. Så vette tusan vad de är för fel, får alltid ha vatten med mig..:S
ku
134
kurdoo

525i -07 E61 LCI
tråkigt att du har problem med värmen när det är så kallt. har du lagt märke till om det blir blöt under bilen?
Hur mycket har din rullat? när byttes vattenpumpen?
Na
20
Nathalie
523i -97
Nää de blir ju inte blött, iaf inte vad jag kan se, men som sagt har ju den där plasten och på den kunde jag inte se nå som läckte.. Den har rullat rätt långt men vatten pumpen är bytt när jag ägt den, tror de var första veckan eller andra veckan i september iår:)
ku
134
kurdoo

525i -07 E61 LCI
du har tidigare beskrivit att bilen tar vatten. Hur mycket minskar det i så fall och hur ofta?
Na
20
Nathalie
523i -97
Har fyllt upp till "kallt-strecket" för tre veckor sen ungefär och de har minskat en decimeter sen dess..
ku
134
kurdoo

525i -07 E61 LCI
Har du luftat systemet så som ska göra? Det måste i så fall göras!
upp till 1 liter för lite i systemet borde inte ge stora förändringar. frågan är om du låter bli att fylla, fortsätter den att minska? prova det!
innan du går vidare så ska du lufta systemet!

lycka till!
Na
20
Nathalie
523i -97
Hur luftar man systemet korrekt? har som sagt inte fyllt sen tre veckor och den har sjunkit men håller värmen iallafall:)
ku
134
kurdoo

525i -07 E61 LCI
det finns trådar från tidigare här i forum som beskriver tydligt. jag kan försöka komma ihåg att skicka över en manual om hur man luftar enligt bmw.
annars hade jag i ditt fall öppnat avluftningenskruven närmast temostathuset och fyllt på med kylarvätska tills det blivit fullt och svämmar över. obs att man behöver mycket tålamod. det kan ta tid eftersom hålet är trångt. öppna inga andra lock under på fyllning. när du har fyllt klart stäng skruven och kontrollera nivån i expansionskärlet så att det är rätt nivå genom att lysa med en lampa. skruva inte på locket. kör bilen varm och kontrollera igen när den blivit varm!

lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.