AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.604

bmw 330xd -07 ny köpt bil växlar konstigt

Sida 1 av 2
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
hej

Som min rubrik lyder har en bil som har åkt 5900mil nästan 6000mil när den växlar neråt så blir det nästan som motor broms det visar ingen felkod eller liknande o ibland när det ska växla uppåt så kan det bara putta till framåt känns lite så iallfall jag har kört en annan 330xd -07 det va hur bra som helst när jag gemförde med min vad kan det vara? är mkt tacksam för er hjälp
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Om du har köpt den på firma är det väl läge att åka tillbaka med den för en koll? Om du köpt den privat är det inte lika lätt, men kanske någon här känner igen sig i felet..

Slentrianmässig brukar rådet vara oljebyte, ungefär som förr i tiden då alla sjukor skulle botas med en rejäl åderlåtning ;-) jag tycker det låter mer som en mjukvarugrej, men sanningen är att dagens automatlådor är så komplexa att det är svårt att feldiagnostera på distans.

Ett annat vanligt råd är nollställning av det adaptiva minnet, sök så hittar du mer info om hur man gör. Jag vet hur det känns, min första BMW fick lådproblem samma dag jag köpt den på firma. Det visade sig vara en kamaxelgivare som var trasig, vilket byttes på garantin. Men det var en gammal ruvare, inte en 07:a. Minns fortfarande hur plånboken liksom kippade efter luft när "notgetriebeprogramm"-lampan tändes..
Verdi
Adaptiva minnet är väl bara något som existerar under några sekunder och knappast behöver nollställas?

Eller finns det verkligen en funktion där lådan lär sig hur ägaren kör? Trodde det var en myt?
Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
@falsterbo ..gäller denna reset-procedur för 3-serien oxå? den använder väl samma låda vad jag förstår?..men man vet ju aldrig :)

Mvh
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
adaptiva värden jar jag raderat på bmw men samma resultat den har rullat bara 6000mil ska man byta olja på låda det tror jag inte inte ens på volvo bilar man gör det o dom är värre kan jag säga jag har svensksåld, men jag ska ta den till bmw imorn kolla vad dom säger återkommer med resultat vad det kan innebära men era råd kan hjälpa mig mer frammåt på felsökningen mer tips är jag tacksam iaallfalll
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
1) Nollställ adaptioner
2) Uppgradera mjukvaran

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
hej

jag var inne idag dom fick inga felkoder på lådan och dom kollade värden det var normalt vad kan det vara?
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
vad kan det vara mer tips? kan det växla konstigt om glödstiften är trasig elller slut?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag är inte så insatt i dieselmotorer, men vad jag har förstått så används glödstiften endast innan/vid start och eventuellt ett litet tag efter start när motorn är kall? Och dem borde inte inverka vid växelbyten, klart går motorn inte ok kan byten bli ojämna men då borde du uppmärksammat att den inte går ok istället för att endast att den växlar ojämnt?

//Bjersér
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
vad kan det vara då om man upgraderar lådan din senaste version tror ni att det hjälper? vad kan det vara ingen felkod och bra värden på lådan är det så passs att om det är nåt fel på lådan så kommer det felkoder eller ?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Är du säker på att bilen endast rullat 5900 mil med slitna glödstift och ryckig automatlåda?

Jag bytte olja vid 20k mil på förra E60'n eftersom jag inte tror på begreppet livtidsolja. Den växlade lite mjukare efter det, men den växlade även fint innan.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Gör en mil koll så du ser att milen stämmer, tycker oxxå de låter väldigt konstigt på bara 6000 mil. Sjukt många bmw som är mätarfifflade.
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
man kan inte kolla milen enligt bmw specifiker så är den inte skruvad
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Givetvis kan man kolla milen. Be om en utskrift från garantidatabasen. Då kan du se när/om bilen har varit inne för en garantiåtgärd och jämnföra datum med mil.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ta bort minus polen från batteriet. Detta nollar Automaten. Funkade fin fint på min kärra. Min Aut växlade lite hårt mellan tvåan o trean men nu lent som sammet.
Ja, en importerad 330 XD -07 som gått 6000 mil hade i alla fall jag kollat upp innan köp.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nyare automater motorbromsar när dom växlar ner om du inte gasar, t ex om du närmar dig ett stopp och släpper gasen. Jag hade hård/ryckig växling mellan 2:an och 3:an på min och det försvann efter en nollställning av det adaptiva minnet.

___
//Ulf
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
min bil är en svensksåld vi kollade om den har varit inne o så men det stämmde så jag vet inte riktigt vad jag ska göra jag upptäckte jag kollade på varvtalsräknaren mellan 1500 till 2000 brukade den växla till högre växel alltså kör jag på 3ans växel så växlar den till 4ans växel men det växlade inte körde lungt iallfalll men det växlade inte jag stannade bilen för att jag kom till en mack skulle tanka diesel jag av från bilen luktade bränt koppling öppnade motorhuven luktade på motorn luktade där också bränt koppling vad är det på tok vet nån det? det har hänt vid 2 tillfälle är mkt tacksam för era hjälp

2 saker de ena är att jag bytte glödstift vid 6000mil och de andra för 250 till 400mil sen fyllde jag på 2 liter olja och nu lyser lampan igen vad är det på tok asså är mkt tacksam för era hjälp
Vid rengöring av partikelfiltret ligger lådan kvar på högre varv innan den växlar upp,luktar också bränt om man stannar innan processen är klar.

bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
det luktar inte bränt det luktar bränt koppling köpte bilen på 5500mil och idag har den rullat ungefär 6200mil o det har hänt 2 tillfälle den där lukten brukar lukta bränt diesel den här luktade surt gummi bränt gummi
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
kan nån svara på detta'?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.