|
|
|
|---|---|
|
Hej på er jag är glad i dag o resten av året i fredags var jag på sbp o besiktiga min 735iAL-89 Untan anmärkning.. jag älskar denna bil jag har haft den 6år i min ägo | |
|
Grattis till det :) Jag ska besiktiga min E32:a nu på onsdag...formalitet bara, inga problem alls tar jag för givet :) Mvh Janne. |
|
|
Jag är 37 år, och helt normal. Har haft massor av bilar genom åren och jag har ALDRIG fått igenom en bil på första försöket. Inte ens när jag köpte en splitt ny Vectra för några år sedan. Vet inte varför men jag har vant mig kan man säga... Var rätt säker på att jag skulle segla igenom med E38:an i torsdags men jag fick tvåa på blek blinkerslampa bak och ett högt framljus.. |
|
|
OK Men gör som Jag o Janne T sattsa påE32 gediget tyskt hand arbete ! |
|
|
BlackLuck: Helt normal - Då vet vi :) Kan det vara så att det är petiga gubbar på bilprovningen där du bor? "blek blinkerslampa" var väl lite hårt att få 2a för! Ett "byt den när du kommer hem" hade väl varit trevligare.. Högt framljus kan man ju lätt själv justera på plats, det kan t.o.m. besiktningsmannen göra om han är på bra humör! Själv har jag haft "otur" de gånger jag kollat igenom hela bilen noggrant, tvättat, städat osv. Kör jag dit på lunchen typ helt oförberedd med skitig bil så går den alltid igenom.. Så det är min rutin numera :) --- Min bil: Länk |
|
|
Haha, ja med helt normal så tänkte jag lite på att det finns ju de som gärna försöker käfta med besiktningsgubbarna och det är ju sällan lyckat :) Jag brukar försöka vara hyffsat förberedd. Nytvättat och gått igenom så att man inte ska åka på några skitfel helt enkelt. Jag plockar alltid fram triangel, sätter ihop bälten och försöker underlätta så mycket som möjligt för gubbarna. De anmärkningar jag får på bilen brukar jag se som en ren "att göra"-lista. Bra att få veta vad som är fel på bilen och jag brukar be dem säga till om de ser något som behöver ses över, även om det inte medför anmärkning. Men jag ska nog testa att åka dit på ren vinst o förlust, helt oförberedd nästa gång. Det lustiga var att de inte såg att jag glömt sätta fast batteriet. Kom på det när jag stod i hallen men de kollade det inte ens.. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Idioterna är så inkompetenta så det är sjukt!! De anmärker på skitsaker och miljösaker men slita bromsar och chassin säger de inte ett skit om.. Bes en bil där bromsbeläggen var riktigt dåliga kanske max 2mm kvar av själva slitytan, fick inte ett påpekande ens. Men bes man en bil med några droppar olja under motorn som i stort sett alla gamla bilar har ja då ska det minsann klagas! Min E38 gick igenom i somras med blanka papper, nu för 2 veckor sen lokaliseras glapp i 2 bussningar per sida bak , bilen har gått max 200 mil sen bes.. Man är lika förbannad varje gång bilen inte går igenom, har dock bara hänt en gång mig personligen på 29 bilar haha men allvarligt de borde ha högre krav på säkerheten inte gå på lika hårt vad gäller miljö och småsaker.. Jag anser att bromsar som har vibrationer är utdömda oavsett skivor/belägg är nya eller ej! Sommardäck under 4mm = livsfarliga Vinterdäck under 6mm = livsfarliga.. |
|
Försök med en tid 10 min före stängning fred. em.Känner en vars gamla bil rushades igenom så han var klar före bokad ankomsttid, felfritt förstås. De är inte mer än människor även på SBP./ Dock säkrast med bra bil. mrMPOWER |
|
|
Apropå bromsar så anmärkte de på mina bromsbelägg bak senast. Jag var ärligt totalt förvånad för jag tyckte det var nyss jag hade satt dit nya, vilket jag också sa. Han grymtade lite och släppte igenom det. När jag ett par månader senare bytte till vinterdäck såg jag att han nog hade ganska rätt... min tidsuppfattning är inte så bra numera. Och när jag väl bytte en månad senare var det inte mer än kanske 2mm kvar! Hade aldrig klarat sig till nästa besiktning! Däremot var han mer sur över handbromsen som han tyckte tog för lite, och var grymt nära på att underkänna den!! Den som används 1 gång/år på just bilprovningen... Vad spelar den för roll!?? Har aldrig varit problem med den förut, men då brukar jag komma ihåg att bromsa in den på vägen till bilprovningen, vilket jag glömde denna gång.. I övrigt utan anmärkning med ren "frisk luft" från utblåsen, som vanligt :) --- Min bil: Länk |
|
|
Min besiktning gick bra (tycker jag) dock blev det en 2:a på vänster yttre styrled glapp, men det var det enda jag fick och ingenting heller på något "bra att veta".. Besiktningsmannen tyckte den var välskött (givetvis :)), med omdömet "bromsarna blir inte bättre än så här" dessutom :) Men visst, ombesiktning blir det ju hur som helst.. Mvh Janne. |
|
|
Hej! Besiktningen är klar,ingen anmärkning trots dåliga stötdämpare. Man fick ett manuelt skrivet protokoll pga datahaveri. |
|
|
Janne T,dom där yttre styrlederna är den svaga punkten på dom här stora bilarna,bytte mina isommras i förebyggade syfte,annars sne nåtning av däck,men kan du fatta att bak vagns bussningarna håller på e32 men inte på på e34 äandå är det samma ? |
|
|
Har också funderat över när man måste börja byta bakvagnsbussningar.. Visserligen är det bytt dessa små "glasögonbussningarna" där bak, men ingenting annat iaf sedan jag köpte bilen sommaren 2003.. Jo, vagnarna väger ju en del så fram o bakvagn slits naturligtvis en smula mer än lättare bilar(normalt sett). Mvh Janne. |
|
|
Besiktigade min bil (ej BMW utan en Passat -96) i torsdags hos Carspect. Bilen är verkligen i "toppskick" då den är mer eller mindre totalrenoverad (Länk gick igenom men med en anmärkning på "def dimljus" (jag som dragit säkringen då jag var osäker på inställningen fram, på Passat kan man inte tända de främre dimljusen separat utan man tänder fram och bak eller inte alls...). Kort sagt om Carspect i Arninge: Första o sista gången jag besiktigar där. Teknikern som körde bilen var helt värdelös på att köra bil, han "flög" ner i i bromsprovaren, hamnade snett o trixade, hade det varit min BMW hade jag gått fram o slitit ut honom ur bilen o tillkallat hans chef, lite varsamhet får man allt visa mot "kundbilar". Väl i hallen skulle det ryckas o kollas överallt, trots att han både såg o frågade om "Är allt nytt eller?" Svaret blev:"Ja det ser du väl?". Nej jag håller mig till Bilprovningen i fortsättningen, sen kan det givetvis finnas andra bättre Carspect stationer men denna station gav mig inga positiva vibbar alls... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.