AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.033

Oljeläckege från växelådan på 320i E46

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej alla som läser denna tråden!

Jag har märkt på sistone att det blir en oljefläck under min bil. Varje gång jag kör ut från garaget så torkar jag bort oljefläcken men dagen efter så är det likadant igen. Den är ungefär lika stor som en femkrona (inget jätte läckage) men när jag väl kör då rinner det väl mer.
Idag lyfte jag bilen och såg att v-lådan var oljig (bakre delen av lådan), det såg ut att komma någonstans där vid kardankopplingen (vid hardskivan) Jag tror att packningen har gett upp.

Jag tvättade rent lådan så man kan se imorgon exakt vart det rinner ifrån, men om det nu är packningen så hur löser man problemet? Byter man lådan eller är det enkelt att byta packningen?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
läste lite på forumet här att det är packboxen på utgående axeln som bruckar ge upp, och för att byta den behöver man inte plocka ner lådan.

Kan någon berätta lite mer om hur man byter den och vart på lådan sitter den där packboxen, gärna något länk med bild elr video
Finner inte tråden nu, men gå in på e46fanatics.com
Brukar finnas det mesta även där och se om du kan finna det.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nu har jag varit i garaget o tittat på lådan när den var ren. Jag är 90% säker på att det läcker från packboxen i växelstången eller vad den nu heter dvs den där pinnen som byter växel.

Vad jag har förstått så behöver man inte plocka ner hela växellådan för att fixa det. Men man kanske måste ta bort kardan och avgassystemet.

Jag undrar om det går att dra ut växelstången från växellådan? så att man kan komma åt packboxen?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
måste vara nr 14 på bilden: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.