AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.015

330xd eller 530d?

j0mpa
Hej, jag vill ha lite råd av er!

Jag är på jakt efter en ny bmw, diesel eftersom jag pendlar mycket.

Jag är sugen på en 330xd e46. touring. -04-05. (med 204hk) - den andra motorn 184hk är den sämre eller bättre?
Bra med awd eftersom jag bor på landet. Eller en vanlig 330d. Vad är för och nackdelar med båda? Brister osv.

Eller en 530d, e61. 04-05.
med 218hk. Dock blir det ingen awd där, då de kostar för mkt för min budget.

Min budget ligger på en 120-130k.

Vill gärna ha tips och råd, många tack i förhand! John
j0mpa
ingen som har erfarenheter ?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bytte för ett år sedan från en 330i E46 till en E61 och tycker helt klart du skall välja den senaste, E46 är en mycket trevlig allroundbil med en stor körglädje men E6x är enormt mycket bekvämare, modernare och säkrare utan att för den sakens skull vara tråkig att köra. Pendlar du mycket tror jag du uppskattar komforten i 5-serien över allt annat, den går fruktansvärt tyst och stadigt samtidigt som den inte dricker särskilt mycket diesel.

AWD tror jag inte du behöver, visst det är bekvämt de få dagar/veckor om året det verkligen behövs men är det värt att åka äldre 3-serie året runt bara av den anledningen?

E61 har ett väl fungerande stabilitetssystem och klättrar på bra i snön, vi kör själva mycket på landet och till/från diverse gårdar (Värsta stället ligger bortom en 300m lång, kurvig och backig skogsväg) och varken min 535d eller deras egen 535d är inkapabla att ta sig upp dit om man vill. Jag upplever snarare att markfrigången begränsar bilen än att bakhjulen inte får ner kraften, bägge bilarna har M-paket och breda däck.

Så en 530d bör du klara dig utmärkt med, försök hitta en med komfortstolar för det är nog de bästa stolar jag någonsin suttit i. Vanliga fel på både E46 och E61 finns förklarat i Autopower´s "begagnatguide". :)

//Bjersér
j0mpa
Tusen tack! precis det jag ville veta! :D
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Satsa på 530d e61, Mycket bättre bil helt enkelt. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.