|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Funderat lite på varför BMW har så dåligt med litereffekt i sina M-modeller samt 335i. Audi RS2 hade ju 143 hk/liter. 17 år senare släpper BMW sin nya värsting M5 turbo med 133 hk/liter. | |
| Kanske stämmer citatet "det var bättre förr". | |
|
Fast vad spelar det för roll vad det är för litereffekt om det tar 2-3 sekunder att få fram den? Under 4000 rpm rör sig inte RS2 så där särskilt raskt framåt. ------- //Lövet |
|
|
Skulle tro att BMW vill ha så lite turbo-lagg som möjligt. Mer laddtryck - mer lagg. Med BMWs kommande elektriska (förladdande) turbo får vi sannolikt se högre litereffekt. mvh/ Anders |
|
|
andreas_löfgren: Man ska inte kasta sten i glashus! RS2 rör på sig duktigt från 3000 varv, en M3:a vaknar ju inte förrän 5500 varv:-))) Säkert inte din 325:a heller:) Personligen tycker jag bilar med linjär momentkurva blir tråkiga och anonyma. Det är ju den där ketchup turbo-kicken som är så skön! |
|
|
Om du ger gas i en M5 Bi-Turbo eller en RS2 vid 3000 varv så hjälper ingen litereffekt i världen dig ;) Min poäng är bara att litereffekt inte är något som egentligen har med körupplevelse att göra. Att den inte är högre är för att man vill ha bättre körbarhet helt enkelt. Om jag får vara lite provokativ så är den väl egentligen ett nördmått bland motorfetischister enbart? (Min 325a är förstås utom tävlan, den är tämligen slö jämt. Lyckligtvis automat så den åtminstone hamnar vid 4500rpm> vid gaspådrag där den vaknar till) ------- //Lövet |
|
| Om du enbart är ute efter hög litereffekt, köp en motorcykel. T.ex. en Yamaha R6 har 200hk/liter. Och då är det inte ens turbo. | |
|
BMW hade redan 1995 två sugmotorer över 100hk/liter och har tydligen rekordet för turbodieslar med 640d allt något. Det brukar bli lägre litereffekter på större motorer Audi RS6 C5 Plus har 115hk/liter och RS6 C6 har 116,2hk/liter jämfört med RS4 B5 med 142,2hk/liter. Sedan undrar jag hur du räknat? 315hk/2226cm3 = 141,5 560hk/4395cm3 = 127,4 Personligen tycker jag inte den är en så stor fråga även om det är kul att diskutera=). Mvh Stephan |
|
| Litereffekt är bara intressant på sugmotorer, med turbo kan man ju ladda hur man vill. Körbarhet dvs respons och momentkurvans planhet är betydligt relevantare mått på en turbomotor. Där ligger BMW oerhört bra till. | |
|
Det som är slående är hur mycket bättre en motor med stor volym upplevs. Testade igår en Merca AMG 6,3l. Ingen fördröjning över huvud taget, det kändes som att ryggmärgen var kopplad till utgående drivaxel. Det enda felet med överladdade motorer är just känslan av av gaspedalen inte är i fas med framdrivningen. håller med lövet om att det kan kännas lite gummisnodd. Nu har förvisso turbobilarna blivit bättre. Hade själv en trimmad s4 biturbo en gång i tiden med ketchupeffekt, rent livsfarlig bil att köra fort med. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Verkligen! Volym och volym, det är ju bara hur stark motorn blir, men just det där att man inte måste beställa vridmomentet två sekunder i förväg är underbart! I de artiklar i t.ex. Engine Technology International, BMWs eget material och några white papers jag sett så verkar ju allt tyda på att BMW faktiskt lägger energi på att motarbeta turbolag så gott det går, och de verkar ju lyckas bättre än många andra, men fortfarande inte samma respons som på en riktig sugis. Gummisnoddskänslan är verkligen märkbar i en mindre motor, bensin eller diesel, med mycket litereffekt. T.ex. om man puttrar in i en rondell på tvåan, kanske trean, varvet sjunker under den magiska tröskeln, man gasar, inget händar, man gasar mer, inget händer, helt plötslit börjar det acca rejält, man släpper gasen uppåt men acceleration ÖKAR ändå tills man släppt gasen under "tröskelvärdet". Riktigt uselt. |
|
|
Dålig litereffekt!? E46 M3 CSL innehar fortfarande världsrekordet för högsta litereffekt för en bensindriven 6:a på 122,5hk / Liter! E46 M3 ligger på 107 hk / Liter. Så om du tycker det är dåligt så vet jag inte vad du jämför med??;) Ta bort KKK snurbon på RS2:an och komhöjer den så har du kanske 200hk kvar knappt vilket skulle innebära 200hk / 2,2L = 91 sughästar.. Och sätter du på en turbo på en M3:a så har du 500-1000hk.. Allt är relativt vad gäller litereffekt på en turbomotor, och den enda igentliga mottstocken för hur pass vässad en org. bils motor är från fabrik är genom litereffekt på en sugmotor. Med vänlig hälsning, Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
M3 CSL 112,5 hk.. Ska det vara! Skrev fel. BMW CS #07491 |
|
|
Tack! Det jag ville med tråden var att få lite debatt i det hela. Borde ju hänt lite mer effektmässigt på bilsidan på 17 år.. Men icke. Vill gärna ha fler åsikter och funderingar. Själv kör jag på bana (roadracing). Där har det ju hänt sjukt mycket på 17 år! Körde 2009 en Suzuki GSXR 1000 2008 som gav 180 hk på bakhjulet (över 200 hk i motorn). 1994 så fanns det ingen gathoj som gav över 130 hk på bakhjulet. En naturlig och bra utveckling med 40% effektökning. Tyvärr har det inte hänt lika mycket på bilsidan på dessa år mer än ngt lägre bränsleförbrukning. |
|
|
1994 års M3 har 286hk medan årets M3 har 420hk, lite drygt 40% ökning. Snarare är det förhållandet mellan vikt och effekt som är intressant. Dagens prestandabilar är tunga. mvh/ Anders |
|
| Såg i en Porsche-tidning i somras där de hävdar att nya 911 hade någon litereffektsrekord också, mig veterligen har ingen slagit Hondas 120hk/L i sin 10 år gamla S2000 än.. | |
|
Motorer med hög litereffekt får dåligt effektregister och turbobilar får ofta en nervös karaktär. Det är därför tillverkarna fortf gör stora sugmotorer, får att de är pålitliga och ger en rå bred kraft. |
|
| Det jag funderat lite på är varför bmw inte gjort superversioner av sina m bilar. Kompressormatad bmw m3 e46 från fabrik tex. | |
|
Min Maserati Ghibli från -95 har 167.8 hk/l. 1996cc med 335hk. Så Honda S2000 ligger lite efter där =). Tror att dessa siffrorna är svårslagna. Det är väl bara Supercars som Veyron, McLaren o dyl som ligger högre. Iofs....den nyaste Gtr:en ligger väl på ca 147hk/l? Fingerspitzgefühl. |
|
|
Jago, nu snackar du väll turbo igen ? |
|
|
Honda S2000 har ingen respirator! Ett bra mått på en (sug)motor än litereffekt tycker jag är över hur brett register man ligger på/nära 100Nm/l. På en turbomotor är det mer relevant att se över hur brett register momentet ligger inom t.ex. 15% av max med hårda straffavdrag om det droppar kraftigt under 1800 och efter 5000 rpm. Att optimera en parameter är inte så svårt, t.e.x hög litereffekt i ett jättesmalt register genom att skala ner volym/cyl och vrida upp varvtalet (jämför mc/f1 vs bil, men glöm inte livslängd/serviceaspekten), eller t.e.x. 110Nm/l i ett smalt band på 500rpm. Eller 150hk/l med överladdning och låta bränslet flöda fritt. Att "dra ut" vridmomentkurvan med bibehållet högt vrid/l, bra gasrespons samt hög verkningsgrad vid dellast kräver avancerade lösningar. BMWs treliters 272hk sexa är ett bra och kanske det enda exemplet, åtminstone var den det när den kom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.