|
|
|
|---|---|
|
Ni som har bytt diverse bussningar, stag i framvagnen, hur många mil har era bilar då gått. Eftersom jag har en 530 med V8 så slits ju klart framvagnen mer pga. dess tyngd. Att bilen har 235-40/18 och sänkt gör väl inte det hela skonsamt!!!!!!! Dessutom har jag lite vibrationer vid gaspådrag och de känns mest vid 70-80 km/h. Ett av bakdäcken är förmodligen inte riktigt runt men kan detta orsaka dessa vibrationer??? Motorkudden på vänster sida är lite sliten (en del av gummit har lossnat). Kan detta vara orsaken tror ni??? Det vibrerar vid gaspådrag. Kardanaxeln "glappar" ytterst lite(man hör det men man ser inte var det rör sig) så det bör ju knappast ha någon betydelse. Lite glapp är det ju alltid. Drivaxlarna är där inget glapp i och hardyskivan ser fin ut. Till sist men inte minst: Vad kallar ni denna bussning och stag??? Länk Tacksam för alla svar. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk | |
|
Allt från 10k mil och uppåt till 26k mil... V8:an är tung för framvagnen att bära. Aktiv körning i kombination med 18 tummare och sänkning gör ju att grejorna får jobba. gummi är av den nautren börjar det blir styvare och hårdare, lika med däck, dvs färskvara. Skulle jag vara dig skulle jag ta mig till en BMWbutik och köpa ett par motorkuddar och byta dom. Ett orunt bakdäck sprider vidrationer kring sig hela tiden, kan orsaka bland skeva skivor om det blir mer. Många E34 V8 som jag bla varit med kompisar och kikat på innan köp så har vagnarna varit mätarskruvade. Därav relativt många fel på inte alltför höga mil. Du har säkert kollat din vagn så den är ok där men betänk detta. Kardan är det sista jag skulle ge mig på. Det där länken visar enligt min vetskap(kan ha fel) en kräningsringshämmarbussning. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Jag vet en som hade en SAAB 9000 där det var enorma vibrationer i bilen. Efter diverse felsökande byttes en motorkudde ->> problemet försvann. Iofs framhjulsdrivet men en dålig motorkudde är alltid en dålig motorkudde så att säga. | |
|
Tyvärr Asken bilden på länken visar inte kräningsringshämmar- bussning. Utan det är bakre tryckstaget/tryck arm i framvagnen och dito bussning som sitter i e32 750. Det är rekomenderat att annväna sig av 750 bussningen i framvagnen, då std är i klenaste laget. Men det får bearbetas om det ska passa. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
För övrigt så är min bil i så fint skick att jag kan inte tänka mig att den är skruvad. Inredningen är som ny, inte en fläck på motorn, inga balkar eller golv som är riktade. Samtliga bromsklotsar är bytta och skivorna bak. Men som sagt ett av däcken (Toyo Proxes T1-S, skitdäck) ser inte riktigt runt ut när man balanserar det. Kanske straffet för att man inte köper "riktiga" däck och "äkta" märkesfälgar. Det får bli en ny(a) motorkudde(-ar) och nya däck bak behövs så.......... Men fler tips går bra........ BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk |
|
|
PP: glimrande, då har jag lärt mig något nytt idag, merci:) Massa snedstreck M: Som jag sa det har du nog koll på. Fälgar är nog inte så väsentligt vad man köper men däcken, som är bilens enda kontaktpunkt med ytan håller jag som viktigt att hålla sig till högsta kvalitet, för säkerhets skull. Mvh Asken |
|
|
Balansera om hjulen om vibrationerna kommer i vissa hastigheter. Vibr i ratten= framhjul, annars bakhjul(Ett ovalt/orunt hjul vibrerar hela tiden) När däcken slits kan de behöva balanseras om. Visst kan vikterna trilla av också, men då märks det direkt. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
mageng: Hjulen är balanserade till noll men ett av däcken är förmodligen kass då det hoppar lite i balanseringsmaskinen. Dessa vibrationer finns ju där oavsett om det är vid gaspådrag eller inte. Det är ju mer som ett skakande i bilen. Vibrationerna vid gaspådrag är ju en annan sak som förmodligen beror på att en motorkudde är lite dålig, vilket Asken oxå säger. Den skall ju in på service om två veckor så jag för se vad de säger på Jarls Bilservice. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk |
|
|
M: Jarls är stabila, riktigt duktiga. Asken |
|
|
Jag fick byta ett däck en gång för att det inte gick att balansera ut. Tror det var Falken-däck. Jag servar också hos Jarl. Bra folk. Såg förresten Sten själv i helgen när de körde GT-bilar på Knutstorp. Han kör en Z3 M-roadster (turbospecial typ) med tak. Tyvärr fick han bryta. Han får nog banta några kg om han ska få häng på Porscharna. Det var en Viper som vann GTA-klassen. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Ja jag har oxå sett den Z3 M-roadstern. Den rör nog på sig. Det blir till att byta däck. Jag kom på en sak till: När man drar iväg från en korsning och svänger höger så vibrerar det(samma hjul som jag tror är kass). Det lättar ju lite från marken. och är det då orunt så märks det tydligare skulle jag tro. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk |
|
| Här är för övrigt en beskrivning på byte av motorkuddar | |
|
Nu är man lite klumpig med tangenterna. Man kan tro man har boxhandskar och trycker med. Här kommer den iallafall: Länk BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.