AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.004

Återkommande fel med bl.a värme i kupen?

St
1
Stefan.W
523i Touring -06
Hej!

Skulle vilja få lite synpunkter på följetången med min bil (523i -06)

Köpte bilen av en BMW återförsäljare december 2009. Bilen hade då gått ca 6000mil, och den var då ca 2,5 år gammal. Jag fick 6 månaders garanti vid köpet. När jag åkte hem med bilen tyckte jag att det inte blev riktigt bra värme i bilen. Jag lämnade in bilen jan 2010 och hänvisade till den garanti som jag fick. En kontroll gjordes men inga fel hittades. Fick tillbaka bilen och det vara fortfarande inget tryck i värmen i kupén. Lämnade in bilen igen i april 2010. Den här gången nollställdes något men inga direkta fel hittades, dvs inget gjordes. Jag tänkte att det kanske bara var jag som var petig? Hursomhelst så vintern 2010 så la värmen av i halva kupén. Lämnade in bilen igen. Hänvisade på verkstaden till mina tidigare besök. Konstaterades att de var tvungna att spola rent värmepaktet med något specialrengöringsmedel eftersom dem tydligen var skit i systemet; det var ganska dyr "reparation". Därefter fick jag värme igen, men fortfarande inget tryck i den. Oktober 2011.Kör på motorvägen och bilen varnar för hög temp. Stannar, beställer bärgare och kör den till verkstaden. Fel på termostaten konstateras och den byts. Inte direkt gratis det arbetet. Sedan 1 månad senare kör jag iväg med bilen (kallstart) och ingen värme kommer, blåser iskallt fastän motorn börjar bli varm. Kör ca 5 km och när jag kommer fram går fläktmotorn i motorutrymmet som en flygplansmotor, fortfarande iskallt i kupén. Ringer uppgivet till verkstaden som plockar in bilen omedelbart. De konstaterar efter en hel del felsökning att cirkulationspumpen till värmepaketet (elektrisk pump) har gett upp, kostar inte heller gratis men de står för felsökningen, vilket kändes skönt.

Nu till min fråga: Låter det inte som om felet som jag anmälde januari 2010 har hängt med hela tiden (förutom byte av termostaten) och det är först nu man hittat felet? Eftersom jag anmälde felet under garantitiden men man har aldrig lyckats riktigt identifiera felet så borde alla reparationer som skett (förutom byte av termostaten) ha gått som garanti? Är det troligt att det bara är den här cirkulationspumpen (ej vattenpumpen) som är fel? Bilen blev ju mycket varm på kort tid (5km) och så pass varm att kylfläkten gick in i högsta läge, vilket aldrig hänt förut. Det var dessutom ca +3 grader ute.

Vill tillägga att verkstaden varit tillmötesgående mot mig till en rimlig gräns men det känns fel att betala så mycket pengar för reparationer när det riktiga felet (kanske?) har nu hittats, och jag anmälde det under garantitiden.
Tacksam för era synpunkter!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.