|
|
|
|---|---|
| har kollat lite på e36 touring och e46 touring och undrar hur rymliga dessa är egentligen och vilken är bäst att satsa på?? det är brorsan som ska ha bilen och bilen är tänkt som en andra bil där barnvagn gärna bör få plats.. har själv ägt både e36 och e46 men då har det varit coupe och sedan så går itne riktigt att jämföra.. är bilarna slitna efter 20 000mil?? | |
|
Vilken bil som helst kan vara helt slut efter 20 000 mil, kolla i beg guiden i fältet till höger för tips när du kollar på bilen. Om man är hyfsat erfaren och har lite kunskap så hittar man en bil som är i bra skick med tanke på milen. Men det finns ofta nåt litet dolt fel när bilen gått runt 20 000 mil. Svårt att rabbla upp alla tips, men sånt som är självklart att kolla först är s-boken, antalet ägare m.m innan man åker och kollar på den =) Personligen skulle jag rekommendera E46 har bara haft kupe men är i iaf hur nöjd som helst! |
|
| Om de är slitna eller ej beror ju delvis på hur tidigare ägare vårdat bilen...Men överlag så kan man säga att 20000 mil är "inga mil alls" för en någorlunda välskött BMW. E36 Touring är ingen stor bil, barnvagn får plats utan större bekymmer. Jag tror inte att E46 är mycket större inuti... | |
|
I e46 touring så har du inte barnvagn på längden om du har en normalstor ligg-barnvagn. Den måste stå på tvären. Ska du klämma in en hund i skuffen också är inte e46 touring ett alternativ så vida du inte köper en liten barnvagn. Men för oss som är två vuxna och en i barnvagn så funkar e46 touring utmärkt. Ska man långt och med mycket grejor så plussar man enkelt med en skidbox på taket. Man lär sig och suva runt om kring barnvagnen på långresa - av med hjulen på vagnen. Jag har ju ingen e36 touring men väl en cab och det stora med den nu är rost då jag har den påställd året runt. har nyligen målat den med rostskyddsmassa undertill och hopaps slippa det på ett tag nu. Spindelleder är väl annars standardfel på båda serierna - svårt att kolla själv men har inte sällan fårtt höra det hos bilprovningen - särskilt på e36:an med M-paket. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Barnvagn funkar som sagt på tvären i E46. Problemet är att insynsskyddets låda sitter så lågt att det tar i (begränsar i höjden). Annars tror jag att det kan gå med vagnen på längden. Kan kolla ikväll om det går att lossa smidigt. Men har för mig att det måste skruvas bort. Och i såfall kan du inte använda lastnätet heller. Om du ska ha en E46 så satsa på den faceliftade som kom september 2001. De tidigar hade problem med infästningen av bakvagnen i karossen vilket innebär att karossen kan spricka. (OBS! finns de som är åtgärdade, men kolla upp det) Har bara erfarenhet av E36 kupé och den känns ju i alla fall trängre fram än E46. |
|
|
Har haft bägge modellerna under ett par år och upplever att det inte är några enorma skillnader mellan dem, skall man sortera ut den skillnad som finns är E46 större, modernare, säkrare och bekvämare medan E36 är något roligare att köra i gammal BMW-stil. Jag hade hellre köpt en riktigt fin 328i E36 än en lite sliten ex. 320i E46, men finns budgeten är 328i E46 eller allra helst 330i E46 den jag hade satsat på. Bägge motorerna (M52B28 och M54B30) är dock pärlor när det kommer till förbrukning och karaktär! När det kommer till utrymmen är bägge trånga, E36 är lite värre än E46 generellt men skall man lasta så gäller det att vara kreativ. Å andra sidan, har man lite tålamod så kan man faktiskt pyssla in en hel del i dessa modeller och jag har aldrig behövt lämna något hemma bara för att jag kört 3-serie. Lycka till, han väljer mellan två bra bilar som verkligen kan rekommenderas. :) //Bjersér |
|
|
Vilken man väljer beror väl på hur mycket pengar man vill lägga ut. Jag har haft en av varje och kan väl inte se nån anledning till att man skulle välja en E36 före en E46. Ja, förutom om det är inköpskostnaden som avgör. Som sagt, skötseln avgör skicket. Min har gått snart 19k och känns hur bra som helst även om det såklart finns nåt lite att anmärka på. |
|
|
Lätt att ta bort insynsskyddet så barnvagn går in på längden i E46. |
|
|
Insynsskyddet sitter men klicklås så det tar du enkelt bort men då försvinner också lastnätet. Har man vagn och mera saker med sig så vill man kanske gärna ha lastnätet upprullat. Ett tips som kanske någon missat (men det står in instr-boken) - om man fäller sätena för att få stort lastutrymme och man tar bort insynsskydd/lastnätsmekanismen så finns ett fäste i ovankant på baksätets rygg - som ju hamnar längst fram i bagaget då man fällt, precis bakom förarstolens rygg. Här kan man fästa mekanismen så den inte flyger omkring bland annan last. Nu vet ni vad lilla fästet bakom baksätets ryggdyna är till för. Sen vill jag nog råda dig att prova om din barnvagn går in på längden även utan mekanismen på plats - vår vagn skulle nog inte göra det. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Just för lastnätets skull som jag inte har tagit bort det utan ställt vagnen på tvären. Det går ju att lägga packning innanför vagnen då istället. Tänkte mest om det var en andrabil så är det kanske bara vagn och inte direkt nån packning som ska in. Då klarar man siju utan nätet. Dock skiljer ju vagnar en del i storlek så det kan ju vara bra att kolla först. Men mindre än E36 kan väl inte bagaget vara? En annan sak är att i min E46 finns ISO-fix fästen för bilbarnstolen om man nu vill använda det, vilket är smidigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.