|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har bytt ventilkåpspackning på min Bmw 523i, allt gick bra men nu är det konstiga att den läcker ändå, finns det nån som kan ge mig ett svar varför den gör det, har dratt åt skruvarna ordentligt och i ordning utan moment nyckel för att det är stopp skruvar. Skulle jag kunna lägga tätningssilikon runt hela topplocket för att det ska sluta läcka, är det farligt? Skickar med en bild där ni kan se vart den exakt läcker när kåpan är på: Länk Mvh! | |
|
Lägg på någon form av tätmassa, runt hela packningen, särskilt runt vanosen, så löser det sig. Finns en bra produkt som börjar på H... Gammalt märke Har inte namnet i huvudet just nu. Sredices ti to;) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hermetite. visst kan du lägga det runt hela. Plastic Padding har en identisk packning på tub produkt ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
okej tack för svaren båda, men om jag skulle vilja ta bort den packningen i framtiden hur hårt kommer det sitta kommer jag få bort limmet eller? |
|
|
föresten vart kan man få tag på sånt finns det på mekonomen eller nånstans på internet? Mvh! |
|
|
Är det bara jag som tänker på igensatt vevhusventilation? |
|
|
Ja men det har jag också tänkt på, hur vet man om det är det som är problemet, bilen går ju hur bra som helst klarade besiktningen utan problem, tänker på avgaserna då, man har väl problem med avgasvärdena om det är fel på den? Mvh |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Tror inte att igensatt vevhusventilation kommer påverka avgaserna så pass att det kan registreras av besiktningen. Hade en oljeförbrukning på 1l per 200 km utan att det registrerades på besiktningen. Att kolla igenom vevhusventilationen skadar inte, speciellt avriningsdelen vid oljestickan. |
|
ok, men finns det nån bra beskrivning på det så jag kan följa den. Är inte så påläst om det. Men skulle det va dumt att lägga silikon på toppen annars då? Mvh |
|
| Bruk Hermetite ingen problem,har det også på vattenpumpen og olje pakning under motor som en ekstra sikkerhet,enkelt å få bort igjen også hvis det behøvs.Brukte det også på thermostathus på min 520. | |
|
Jag fick inte heller tätt när jag bytte packning på min 523:a. Det visade sig vara gummibussningarna som man skruvar igenom, som var lite deformerade så skruvarna bottnade. Brickor gjorde susen och det blev helt tätt. Jag använde packningstätning, men det hjälpte alltså inte eftersom det glipade mellan toppen och ventilkåpan, innan jag lade brickor emellan. |
|
|
Har nu lagt tätning (köpte på mekonomen) satte brickor också men det läcker fortfarande inte lika mkt men lite, vad kan felet vara att det inte slutar? Brickorna är inte lika tjocka som dom originala utan lite tunnare. Kan nån ge mig råd på vad nästa steg skulle vara för att det ska sluta läcka? |
|
|
Har du placerat brickorna så att muttrarna klämmer åt gummiringen hårdare mot ventilkåpan? Lite svårt att förklara hur jag menar, men du kanske förstår ändå. Hålet i brickan ska alltså vara lika stort som hålet i gummiringen, och så lägger man brickan längst upp under muttern, om jag minns rätt hur det ser ut. |
|
| aha aa gjorde exakt på det sättet som du har förklarat nu. hmm skulle man kunna sätta tätmassa utanför på dom ställen det läcker iställer då, när allt är monterat tänker jag på ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.