|
|
|
|---|---|
|
Länk Det här måste väl ändå vara ett bra pris för en ny Mercedes E-klass. Är faktiskt lite sugen själv. | |
|
Kul miss i annonsen: "Miltal: Mer än 50 000" Är det bara det här exemplaret så får du nog skynda dig på. |
|
| De har kört den kampanjen ett tag. Kampanjbilarna som kostar 299' saknar t.ex. xenon, och parkeringssensorer, metallic kostar extra och GPS:en är någon föråldrad variant där datan läses direkt från DVD-skivan. Jag gillar Mercedes E klass, men tycker nog att en 520d är en bättre affär i jämförelse. T.ex: Länk Länk | |
|
Hehe, "blandad körning 54l/mil." Då måste det vara drag i den dieseln! :-D _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Mercan är ju grymt snygg tycker jag! /Bellamy |
|
|
Har börjat snegla lite åt E-klass hållet. Hur kommer det sig att det skiljer så mycket mellan en 520d F10 och en 220cdi w212? Över 60k för likvärdig utrusning, årsmodell och miltal!! |
|
|
Antagligen bl a för att BMW fortfarande säljer oerhört bra av F10/F11 medan MB har problem med sin försäljning. E-klass har dessutom aldrig blivit någon försäljningssuccé. /Anders |
|
|
Undrar varför? W211 sålde riktigt bra, medan var och varannan W212 har en röd nedåtpil på blocket. Personligen tycker jag att fronten på w212 är sälsynt bra lyckad, medan bakdelen är hysteriskt ful, speciellt med det bakre markerade hjulhusen. Hänger det på designen? |
|
|
Tror helt klart att det hänger på designen. Hjälpte i höstas en man att importera en MB E500 Sedan -10 och hade samma dag fått låna en 535d M-paket F10 och när man ställde bilarna bredvid varandra (båda var gråa i nyans som Spacegrå på F10-an) så tror jag inte många sagt att Mercan var snygg. Tycker de tappat helt kontrollen på sin design iom när S-klassen kom i nuvarande skepnad och sen har det följt efter med E-klass och även nya CLS och som du skriver Marin med de markerade hjulhusen, otroligt fult). Men de hämtar sig nog snart tror jag, nya A- och B-klass verkar vara ett stort lyft designmässigt. Sen faller ju ofta MB på den ekonomiska ronden mot ex. vis BMW. /Anders |
|
|
I Sverige har väl inte Mercedes alls varit lika popis de senate 10-15 årsen som Audi och BMW, främst hos en yngre målgrupp. Nu har väl den målgruppen växt upp och börjar byta sina 3-serie / A4-or och då tittar man istället på BMW 5-serie och Audi A6. De trogna Mercedesköparna börjar kanske... dö ut? Nu ska man kanske inte måla fan på väggen. Både C-klass och GLK har sålt bra. Mercedes AMG-bilar är roligare än någonsin men de har ett jobb att göra. Personligen tycker jag både A6 och 5-serien är snyggare och känns modernare. Däremot skulle jag lätt välja kommande ML över både X5:an och Q7:an. Den ser riktigt fin ut, och den första "moderna" Mercedesen i mina ögon. |
|
|
Men själva bilen är väl inte sämre än F10? Det är svårt att motivera en merkostnad på >60k för en motsvarande begagnad f10. De som köpte bilen ny måste ha på sig en riktig ekonomisk snyting, för dom var ju inte direkt billiga som nya. En E220cdi med automat, xenon, skinn, metallic gick lös på runt 420k. 2år senare får man samma bil för <280 |
|
|
Mercedes har gjort en hel del förändringar på W212/S212 sedan modellen lanserades, från och med i år har även de mindre motorerna fått den sjuväxlade automatlådan (tidigare femväxlad). De har även ändrat designen på LED-ljusen och en hel del detaljer interiört. Tycker att Mercedes dieselmotorer är trevliga, förhållandevis tysta och rejält med vrid. Endast ett problem återstår och det är den märkliga prissättningen, sätt listpriserna på en lägre nivå så att nya bilar inte behöver säljas med 25% "rabatt". Men BMW har i och för sig också implementerat strategin med orimliga priser (t.ex. 6-serien). I Tyskland säljs det fler E-klass än 5-serie och det gäller även många andra marknader. Länk |
|
|
Om man utrustar E-klassen med AMG-kit - deras motsvarighet till M - står den sig designmässigt väl enl mig, hajar till (positivt) varje gång jag ser en dylik! Kan tyvärr inte säga det samma om F10/F11 med M-paket, men det beror nog mest på antalet 520d som dräller överallt...ögat tröttnar? :) |
|
|
MB E-klass säljer ungefär i samma antal som dom har gjort det senaste 10-20 åren.Länk Dom här billiga E200cdi för 300' är kampanjbilar, 125 års jubileumsmodell ganska snikutrustade. |
|
| W212 är en mycket mer spännande design än F10/11. Den sistnämnda är stilren och elegant men ack så tråkig och försiktigt formgiven, har helt klart fegat ur jämfört med e60/61. Mercan ser modernare ut samtidigt som den bär MBs klassiska drag. Vågat och kul. Dock har MB inte lyckats återvinna förtroendet från kunderna pga rostskandalerna (vilket drabbade särskilt E-klass) vilket håller nere försäljningen. Hoppas att orsaken till problemen är till tillrättade iom w212 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.