AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
782

330 Ci -00 går på fem cylindrar

Jo
5
Jonathan_
330 Ci -00
Hej!

Har skumma problem med min 330 Ci -00.
Var ute och åkte och svängde av en huvudväg till en mindre väg och stannade där.
Helt plötsligt när bilen stod på tomgång så började den gå på fem cylindrar.
Öppnade huven och försökte kika om något uppenbart hade inträffat, men hittade inget.
Varvade upp maskin litegrann och lika tvärt som den gick dåligt började den gå helt normalt nu.
Körde hem och allt var frid och fröjd, men sen började den gå dåligt igen och nu gör den det hela tiden.

Gjorde en enkel felsökning och kom då fram till att en tändspole hade gått. Köpte en ny sådan men ingen förändring skedde, gick lika dåligt fortfarande.

Bytte plats på tändspolar och stift i olika konfigurationer för att utesluta fel på dessa, och kontentan är att felet hela tiden har varit kvar på samma cylinder oavsett vilket stift eller spole jag skruvat dit.
Nr. 4 framifrån räknat.

Jahapp, tänkte att det kanske är en spridare som hängt sig. Långsökt men man vet aldrig.
Testade ikväll att byta plats på spridarna men felet är fortfarande kvar på samma cylinder, nr 4 framifrån räknat. Alltså är det inget fel på någon spridare.

Har även testat att demontera spolen från den defekta cylindern och jordat denna med ett stift i för att se om någon gnista kommer.
Och det gör den otroligt nog.
Men det kan fortfarande vara för dålig gnistenergi så den ej orkar antända bränsle/luft-blandningen, svårt att avgöra med ögat.

Jag ska ringa Novation imorrn och sedan koppla upp bilen på datorn för att se eventuella felkoder.

Men jag var lite nyfiken på om någon annan råkat ut för samma mystiska fel?
Kolla kompressionen och se om cyl 4 avviker.

Om det är lägre komp i cyl 4, gör följande:
Pytsa i lite olja och testa igen, blir det då normalt komp är det ringar/cyl kolvtätning som är dålig.
Förblir det samma dåliga komp med olja i cyl är det troligt en ventil eller dess tätning som är problemet.
Jo
5
Jonathan_
330 Ci -00
Ja absolut, det kan man göra.

Men det verkar otroligt att en motor som gått 17500 mil redan har problem med cylindertätning eller att en ventil gått ned sig. Skall kollas upp om inget hittas vid uppkoppling av dator.

Tack.

/J
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Jag hade liknande problem och det var ventillyftarna sombehövde bytas
Jo
5
Jonathan_
330 Ci -00
Hur långt hade den maskin gått då? Normalt servad?
Jo
5
Jonathan_
330 Ci -00
Ju mer jag söker desto mer verkar det som lyftarna på den defekta cylindern gett upp.
Men däremot borde ju maskinen gå bra på högre varv = högre oljetryck och därmed fungerande lyftare?

Iof kan dom ju vara så slitna att ett högre oljetryck inte hjälper.
Jo
5
Jonathan_
330 Ci -00
Här pratar jag med mig själv. :)

I vilket fall, provade kompressionen nyss på den defekta cylindern samt en frisk och jämförde.
Exakt lika mycket komp var det, bra komp dessutom.

Däremot säger det inte alltför mycket egentligen. Kärvar tryckaren ihop i "kortaste" läget, när kolven i den är som mest ihoptryckt, så kommer den ju inte öppna ventilen i öht. (eller ytterst lite) och därmed får man bra kompression vid ett prov.

Ska koppla upp den mot datorn i vilket fall, börjar bli ganska tröttsamt detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.