AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.046

plana toppen eller inte ?

Bm
29
Bmwe34b20
Bmw 535ia -92
tjena har nyss tagit lös toppen på min 535-92 och ska byta packningen men såg att de var nån typ av skada på så undrar om nån erfaren vet om jag måste plana den eller om de kan vara så dära ? kolla länk

Länk
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
jag skulle åka till närmaste maskin verkstad och höra vad dom ska ha för att jämna till det om det inte är så farlig summa skulle jag göra det för lite höra kompression skadar inte och det är ju mindre chans att packningen går sönder igen med en plan och fin yta :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Robin92 säger, låt en motorrenoveringsfirma ta en titt på den (och eventuellt undersöka toppen för skevhet, sprickor och dylikt).

Vad är det för skada du tänker på? Kunde inte få bilden större så jag kunde inte se några detaljer.

När jag renoverade min M30B35 motor så vispade jag ihop ett Excelark för att se vad mitt nya kompressionsförhållande skulle hamna efter att verkstaden planslipat blocket och toppen. Det var inget fel på vare sig blocket eller toppen så de tog bara 0.1mm på blocket och 0.1mm på toppen för att jämna till det.

Här är länken till Excelarket där du kan räkna ut ditt nya CR. De värden som är förifyllda är faktiskt för en M30B35 motor och med min tjockleksändring på 0.2 mm - du ändrar själv i fältet för tjockleksändring och du kan se vilket nytt CR du får.
Länk
Bm
29
Bmwe34b20
Bmw 535ia -92
Om du kollar mellan topplocks bulthålen längst till vänster så ser du. de är som två små urgröpningar dära. De är samma på andra sidan
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, misstänkte det var det du syftade på.

Det är inte så allvarligt, det har troligtvis ärgat lite från de två oanvända kylarkanalerna som finns i blocket. Kanske motorn stått still en längre tid eller har inte glykolen bytts med jämna mellanrum.

Är inte urgröpningarna djupa så försvinner de vid en lätt planing. Detta kan versktaden säkert hjälpa till med att avgöra.

Här kan du se samma cylinder på min topp före planing
Länk

Och här är efter planing. Som du ser hade jag tur och hade i princip ingen urgröpning alls utan en 0.10 mm planing räckte.
Länk

Här kan du se blocket efter planing också. Notera de två vattenkanalerna i blocket - i toppen finns inte uttag för dessa vattenkanaler - så det är därifrån du har fått din urgröpningar.
Länk

Om jag minns rätt så används dessa vattenkanaler däremot av S38B36 och S38B38 topparna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där sista om vattenkanalerna på S38-motorerna var nog inte riktigt sant.

Det jag var ute efter är S38-motorerna extra kylarvattenuttag bak på toppen (se detalj #18 i länken nedan), som bekant sitter det ett täcklock på de vanliga M30-motorerna.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.