AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
705

Spänning och laddningsfråga

Problemet är att bilen rycker och misständer när man kör med flera el-förbrukare påslagna. Jag har mätt upp spänningen vid batteriet under körning, ligger mellan 13,2 och 13,6 volt, ju högre varv desto lägre spänning. Vid tomgång med många förbrukare påslagna kan spänningen sjunka mot 12,7, men vid avslagna förbrukare 13,7-13,8 volt. Ingen annan strömbrist kan noteras, startmotorn snurrar snabbt och batteriet är OK.
Kan det vara något fel i generatorn som orsakar problemet, eller ska jag leta jordfel etc.

Tacksam för idéer från elkunniga!

/T

Ps. Problemet gäller inte BMW'n utan min andra bil, med bensinmotor.

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Att spänningen sjunker med ökad förbrukning är fullt normalt.
Du bör ha en något högre spänning. Ligger du på 13.2 är det för lågt. du ska ligga över 13.8 gärna upp mot 14.2. Kan vara regulatorn eller en diod som brunnit så den inte orkar ladda det den ska
Mätt på batteriet är detta inte katastrofalt låg spänning, och närmare generatorn är spänningen sannolikt något högre. Dock borde det inte sjunka vid högre varv, tyder trots allt på defekt generator.
Motorstyrningen arbetar normalt utan problem ner till under 12V (jobbar internt med lägre stabiliserad spänning), insprutare och tändspole kör direkt på batterispänningen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.