|
|
|
|---|---|
Fredrik2 |
Helt plötsligt har min 540-95 börjat olje ryka sporadiskt. Ibland vid start och ibland vid snällare körning,vid hård körning har jag inte märkt nåt. Kompressionen är lika på alla cyl. Stiften närmast kupén är dock rejält olje brända. Det verkar som att den suger i sig olja via insuget? vevhusventilationen?? Någon med erfarenhet,HJÄLP! |
|
Toppackningen på någon sida? Stiften på respektive sida eller de båda närmaste på ena sidan ? Ventiltätningarna? //Kalle 528i -86 |
|
Rubberman |
Så här stod det i ett annat inlägg Jag vidareförmedlar bara infon skriven av bmwe28: Vanligt fel på alla V8:or -93 till -95 är ett membran som spricker i bakre delen av insugskammaren. Bilen går mycket illa och puffar i vissa fall ut oljerök vid start. Membranet är billigt (cirka 200 - 300 kr) och är inte helt svårt att byta. För en duktig verkstad går det också fort, vilket gör det billigt. Jag gjorde det på en aukt verkstad och det tog dem cirka 25 min. Efter bytet gick bilen mycket bra igen. För att kolla om membranet är dåligt kan man lyfta de två bakre tändstiften. Om de är fuktiga/oljiga är det stor risk/chans att det är detta vanliga fel. De nya membran man köper är av modifierad typ och håller bättre. Normalt visar sig felet sakta och blir värre och värre. Brukar börja med ojämn gång för att till slut bli blårök och mycket konstig gång på 4 till 8 cylindrar. Motorn tar in tjuvluft i dessa fall, vilket höjer förbränningstempen och man bör därför undvika att köra med bilen. Kör man mycket kan det bli motorhaveri stället för bara membranbyte. Så - kolla membranet först, billigt och enkelt. Hoppas det hjälper |
Fredrik2 |
Tack till "rubberman"! mycket riktigt så var det membranet som var sprucket. Ska genast beställa ett nytt! |
RaZ |
Tänkte bara skriva att det enklaste sättet att prova detta är att spreja start gas på membranet till vevhusventilationen. Lyssna på motor varven, ändras det så läcker membranet.... Kolla med en 4-gas mätare efter bytet så att lambdasonderna inte sotat igen pga oljeröken... * Real men don´t eat sushi * |
frazze |
Rubberman: En fjäder i hatten för dig...snyggt jobbat |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.