|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett litet problem som jag varit till verkstaden med ett par gånger utan att något blivit bättre. När man knäpper på tändningen och bensintrycket byggs upp så droppar det bensin som man kan se om man tittar ner mellan 5e och 6e luftröret. (Alltså ganska nära torpedväggen), detta slutar dock efter ett tag. På verkstaden tyckte de att det var tryckregulatorn, men det hjälpte inte att byta. Även tryckslangar, klämmor och o-ringar kring har bytts utan förändring. Det är trångt som fan där och enda sättet att se vad som händer är med spegel. Har någon en aning om vad som kan droppa bensin där förutom det som bytts? | |
|
Jag har haft precis samma problem som du, på min M3 93:a. Jag och en polare rev skiten, och det hela var minst sagt bökigt, trångt e bara förnamnet. Men vi lyckades till sist. Jag kan berätta så detaljerat som det bara går om du orkar läsa. Vi började med att lyfta bort gummiburken som sitter till luftmängdmätaren, och luftburken, då kommer du åt 2 stycken 13" muttrar som sitter under metallburken(insug) sen har du en elkontakt till en givare som du får lossa, och sist 2 stycken slangar med slangklämma. Lyft sen burken och du kan se en del bättre. Men för att komma åt lite till just vid torpedväggen uppe vid ventilkåpan måste du plocka av en plåt som håller en kabellåda av plast, 30x7x4 cm. När den plåten är borta kan du liksom vika undan kabellådan framåt eller bakåt för att koma åt antingen på ena hållet eller andra. Jag lyckades med en polares hjälp att byta alla gummiledningar för bränsle och plockade även av tryckregulatorn som rengjordes. Ett tips är att alla slangklämmor som bytades på bränsleslangarna, spändes bara precis till att de började att "krypa", ditt problem ligger nog fortfarande på att du har en läcka från bränsleslangen från returen, från "fuelrailen" för om jag inte har fel så "droppen eller droparna du ser, komer ner ifrån regulatorn" . Min läckte som fan innan och det var fara för brand för att läckan tog en väg om AVGASRÖRET! Så för fan kör inte med bilen förrän du dubbelkollat allt så det inte läcker. Maila mig annars ditt nr så kan vi prata om det per telefon, delar gärna med mig av mina erfarenheter. Kan isåfall slå dig en signal till helgen, 26:e - 27:e eller 28:e. Lycka till... |
|
| Kan tillägga att alla mina bränsleslangar av gummi hade rejäla sprickbildningar... | |
|
När jag studerat läckan så verkar den ge sig efter ett par minuter. Jag behöver inte ens starta motorn. Så fort jag vrider om tändingen så att bilen får stret så antar jag att även bensinpumpen gör redo för start. Det är då det kommer ungefär en droppe var 10s som verkar komma från regulatorn och droppa ner på gummislangarna under. Jag hörde någon teori om någon ventil som öppnades när trycket skulle byggas upp i regulatorn som stängdes när trycket var uppe, men det var en människa med allmänt bilkunnande, kunde inget om M3 specifikt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.