AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.906

Felsökning, för hög bränsleförbrukning 530 E61:a.

Sida 2 av 2
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Lämna in bilen för avläsning av felkoder om du misstänker fel.

Men igentligen tror jag att 0,93 är "normalt" för en 530xdT automat vid kortkörning.
Den är väl något lättare än X5 3,0d som drar runt 1,0.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Så här kollar du tempen:

Länk
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Ok

Tackar för engagemanget!
Jag börjar med tempen och lämnar sedan in bilen för en uppdatering av programvara, genrellt och för växellådan.

Hoppas på förbättring.

Fitch
Spritmonitor.de är bra att använda om man vill skapa sig en uppfattningen om verklig förbrukning. Länk
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
alexanderl, tack för bra länk!

Fitch
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Sådär, då har jag snålkört 4 mil på landsväg med varm bil. Resultatet blev en förbrukning på 0,73 under en snitthastighet på 66km/h. inte ok...
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det skulle vara intressant se falsterbo (m fl...) köra 180 km/h i snitt en helt tank...

Jag mäter bara på en hel tank, eller gärna flera tankar (som mitt exempel med husvagnen då mätning blev på ca 250 mil).
Detta ger för mig den enda sanna förbrukningen.
Momentan förbrukning under ett kort ögonblick (eller en kort sträcka) är för mig ointressant och det är länge sedan jag slutade upp med att sitta och stirra på den momentana förbrukningen.
Men andra är självklart fria att tycka vad de vill.

Min erfarenhet är att den verkliga genomsnittshastigheten alltid är lägre än vad folk uppger, och att den verkliga bränsleförbrukningen alltid är högre vad folk uppger, om man mäter ärligt.

Termostater och turboläckage (vid intercoolern) är fortfarande de fel jag först skulle kolla.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag noterade hög förbrukning i januari förra året på min 530D LCi -07. Blev idiotförklarad som vanligt av BMW på Mölndalsvägen i Göteborg. Fick dock en felkod (kollade detta själv) som indikerade spjällhus. Bilen var Premium Selection och det slutade med att jag fick spjällhuset byt. Förbrukningen gick tillbaka till normal igen.

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Sh
53
Shush
530dat maxxad 04
Hej
Ni som haft hög förbrukning, hur löstes problemen ??

Min drar 1,1l/mil... 530dat 2004/07
Det som är gjort nu är:
Glödrelä, glödstift, huvudtermostat, egr termostat, dieselfiltret samt ny insugspackningar. Insuget mådde bra, ingen spricka i grenrör. Bilen har väldokumenterad servicebok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.