|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag behöver hjälp med att få bukt på min för höga förbrukning hos min 530 E61:a Årsmodellen är 2008 och har automatlåda. För närvarande ligger snittförbrukningen på 0,93 blandad körning och det verkar vara på tok för högt när jag läst inläggen här på forumet och även jämfört med den av BMW specade förbrukningen. Kan någon kunnig hjälpa mig med en checklist/felsökningslista. Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Mvh Fitch | |
| Jag får kämpa för att komma under litern / milen så utan att vet något om din bil/körstil så tror jag att din förbrukning är högst normal. | |
| Oops såg att din var faceliftad. Då kan jag förstå. | |
|
Natas: Fitch åker oljebrännare...;) Min 530ia kommer heller aldrig under litern. |
|
|
Vet du vilken temperatur bilen ligger på ? Min förbrukning sjönk 15% efter byte av båda termostaterna. |
|
|
glömde skriva att det är en diesel med x-drive. Sim, jag har ingen koll på tempen. hur kollar man det? Fitch |
|
|
Min 535D drar ca 0.5DL mindre nu med nya termostater, ingen jätteskillnad ändå. Så landsvägskörning ligger den på 0.56 i snitt i 90-95. så helt klart. Blandad körning ca 0.68. Så helt klart ska din bil gå att få ner mycket.. |
|
|
Min -06 530XD drar ca 0,8 vid min blandade körning. En -08 ska väl kunna dra ca 1 dl mindre..(?) |
|
|
Japp, håller med, Ulf530. Men hur felsöker jag felen i rätt ordning? Vad börjar jag med? Termostaterna och temperaturen? Fitch |
|
|
Fitch: Ser att du bor i Stockholm, mycket stadstrafik? Stockholmstrafik är ofta förödande för förbrukningen (kanske t.o.m. för en diesel), ULF 530 med 0,8 förbrukning bor i Jämtlands län? |
|
|
Jag vet inte vad du ska felsöka. Men även jag märkte att förbrukningen minskade sedan jag bytt båda termostaterna för ett år sedan. En annan sak jag kommer tänka på; turboläckage? Visst har det varit flera än jag som är lite tveksamma till tätningarna mellan slangarna och intercoolern? Självklart påverkar typ av körning. Vinter och mycket stadskörning/småkörning så kan jag få 1,1 l/mil vid en tankning. Ren landsvägskörning/långkörning sommartid så kan det bli 0,75 för min del (hastighet = alltid körkortsgränsen...). Men jag har aldrig kommit under 0,7 på en tank. Vid 250 mils körning med husvagn 1800kg så fick jag snittförbrukning 1,04 vilket är den förbrukning som har imponerat mest på mig... Jag mäter bara när jag tankar full tank, vilket för mig är den enda säkra metoden. Men de gånger jag kollat så verkar färddatorn iofs visa ganska rätt... En -08 ska vara snålare. Men jag tvivlar på att det alltid skiljer 1 dl/mil i verkligheten..(?) |
|
|
falsterbo: "Inte ens i 180kmh ville min förra 330dT -04 dricka mer än 0,9L/mil." Wow, det är riktigt imponerande. :-) Även om det är enormt stor skillnad på stop and go stadstrafik i Stockholm jämfört med motorvägsskörning samt att 5 serien är lite tyngre än 3 serien. Men med en superdiesel från BMW kan man alltså ligga i 180/kmh på autobahn med ca 0,9L/mil i snittförbrukning? Jag vill gärna få lite kommentarer från andra BMW dieselägare också, är detta sant eller något överdrivet? ;-) |
|
|
Det är sant. Har kört i södra tyskland på natten med en hastighet på mellan 160 och 200 över 20 mil i sträck i förra E60'n, där den snittade 0,79. Den varvar ju 2500 varv i 180 km/t... :-) |
|
|
Ok, det är minst sagt bra. Har inte gått upp för mig förrän nyligen att dieslar även drar så imponerande lite även under hårdkörning. Riktig stop and go stadstrafik då, typ Stockholm, vad snittar ni i den typen av trafik ungefär? (530d, 535d) |
|
|
kör du korta körningar kan du ha problem med partikelfilter även på en ganska "ny" bil som 08. En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Men jag är ändå något spektisk till uppgifterna. Ulf530 skriver "Ren landsvägskörning/långkörning sommartid så kan det bli 0,75 för min del (hastighet = alltid körkortsgränsen...)." Medan Sim skriver 160 och 200 över 20 mil i sträck i förra E60'n, där den snittade 0,79." Att det enbart skiljer 0,04 mellan hyfsat laglig motorvägskörning vs körning i 160-200 km/h låter ändå lite skumt? Även om nu Ulf530 och Sim kanske inte har exakt samma årsmodell samt att Ulf530 har en x drive, kanske förklarar? |
|
|
Hittade precis en bild på min journey computer från i somras, då jag körde 1.300 km på en dag från Frankrike till södra Danmark. 180 km/t i Tyskland där det gick, 116 km/t i snitt och 0,74 l/milen. Detta var i den nuvarande E61'an (07'a - LCI) med 18" RFT däck, fyra personer samt mycket bagage ombord. Den förra E60'n (530d -04) var ännu snålare, säkert pga smalare däck (17" icke run flat) samt avsaknad av DPF. |
|
|
Ok... jaja, känns ändå något mera rimligt. 0,74 l/mil med 116 km/h i snitt. Något osäker på vad jag får för motsvarande snitt med min E39 V8a vid 116km/h i snitt under strikt motorvägskörning men sannolikt någonstans runt 1,0 l/mil. Min tidigare fråga: Har ni någon uppskattning över snitt förbrukning i "elak" stop and go stadstrafik, typ Stockholm, vad snittar ni i den typen av trafik ungefär? |
|
|
Min förra 335dt drog inte mer än 0,8 på autobahn i somras. Hastigheter mellan 140-220. Nuvarande 320d drar strax under 0,6 i motorvägsfart (runt 130km/h) |
|
| i "elak" stop start -trafik drar min 530d LCI allt från 0,9 till 1,3 beroende på hur tung högerfoten är. mätt på hela tankar lyckas jag nästan alltid pricka 0,75 l/m. | |
|
Tackar för uttömmande svar kring egen förbrukning! Men är det någon på forumet som kan rådge mig i flesökningsprocessen? Vad går jag på efter termostat och temperatur? Fitch |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.