|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en BMW E90 325i som gått 10.000 pendlarmil med ett par egenheter som jag gärna vill få era kommentarer kring. För det första - knäppandet. Ett knäppande/tickande ljud som bara ger ifrån sig ett knäpp/tick uppenbarar sig när jag lägger i ettan och kör. Det låter som om något lägger an, så att säga, när drivlinan ansträngs åt endera riktningen. Särskilt uppenbart blir ljudet vid exempelvis parkering eller andra situationer då man måste växla en del mellan back och ettan, där det knäppande/tickande ljudet uppkommer varje gång man ändrar körriktning mellan bakåt och framåt på bilen. Vad tror ni det kan vara, är det någon som känner igen sig? Jag har läst litegrann här på forumet, och sett inlägg som gör gällande att det möjligtvis kan vara den s.k. homokinetiska knuten i kardanaxeln som kan behöva smörjas. Men för en lekman som mig låter det mer som att någonting längs drivlinan måste skruvas åt litegrann, att det där knäppande ljudet i själva verket är ett marginellt glappljud. För det andra - det ryckande som uppstår vid dragläge och som i princip bara uppkommer vid kökörning, eller andra situationer där man måste slira en del med kopplingen. Ryckningarna blir mer påtagliga när bilen är kall, men slutar helt när man har en högre växel än ettan i. Har även läst angående detta här på forumet, och det verkar vara ett vanligt fel/problem/egenhet på många BMW-modeller. Man har nämnt att det är olja på lamellerna, skevt svänghjul, att kopplingen måste bytas, att kopplingen inte alls måste bytas utan att svänghjulet måste svarvas om, etc. Har någon några erfarenheter av detta, vad gör man för att åtgärda det här? Ser fram emot alla svar! Det skulle även vara intressant att veta vad de åtgärder som krävdes för att bli av med de här sakerna kostade er som gjort det. MVH Markus | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.